Publicación:
Caregiving and parenting practices during mandatory confinement by COVID-19 of early childhood caregivers /

dc.contributor.authorArguello-Muñoz, Ferdy
dc.contributor.authorVanegas-Vergara, Paola
dc.contributor.authorArrieta-Fontalvo, Ángela
dc.contributor.authorHerazo Chamorro, Mónica Isabel
dc.contributor.authorMendivil Hernández, Patricia María
dc.contributor.corporatenameCorporación Universitaria del Caribe - CECAR
dc.contributor.researchgroupDimensiones Humanas (DH)
dc.date.accessioned2025-08-27T21:42:49Z
dc.date.issued2023
dc.description.abstractDuring the COVID-19 infection, the population of infants and adolescents has been the most affected in aspects such as health, adequate nutrition, responsive care, protection, and safety, among others. The objective was to describe the care and upbringing practices of early childhood caregivers during compulsory confinement, from the point of view of health, nutrition, and psycho-pedagogical support. Method: Quantitative, descriptive research with 283 caregivers of early childhood children in a CDI child development center in Sincelejo, using instruments such as a sociodemographic questionnaire and a questionnaire on 14 care and upbringing practices proposed by the Colombian Institute of Family Welfare ICBF (2021). Results: Caregivers made a significant accompaniment in the health and nutrition component, as well as in the psycho-pedagogical component (75%), however, about 25% of caregivers at an average level complied with the practices of both components. Conclusion: During a health emergency, the practices to guarantee the integral development of early childhood children are complied with.eng
dc.description.abstractDurante la infección por COVID-19, la población de infantes y adolescentes ha sido la más afectada en aspectos como salud, nutrición adecuada, atención receptiva, protección, seguridad, entre otros. El objetivo fue describir las prácticas de cuidado y crianza de los cuidadores de niños y niñas de la primera infancia durante el confinamiento obligatorio, desde el acompañamiento en salud, nutrición y el componente psicopedagógico. Método: investigación cuantitativa, de tipo descriptivo, realizada con 283 cuidadores(as) de niños y niñas de la primera infancia de un Centro de Desarrollo Infantil (CDI) de Sincelejo, utilizando instrumentos como un cuestionario sociodemográfico y otro sobre 14 prácticas de cuidado y crianza propuesto por el Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF, 2021). Resultados: los cuidadores realizaron un acompañamiento significativo en el componente de salud y nutrición, así como en el psicopedagógico (75 %); sin embargo, alrededor del 25 % de los y las cuidadores(as) cumplieron con las prácticas de ambos componentes en un nivel medio. Conclusión: en medio de la emergencia sanitaria se cumplen con las prácticas necesarias para garantizar el desarrollo integral de los niños y niñas de la primera infancia.spa
dc.description.researchareaDeporte, actividad física y salud.
dc.description.researchareaDesarrollo cognitivo, salud mental y neuropsicología.
dc.description.researchareaGestión ciudadana y del estado en el desarrollo organizacional, social y comunitario.
dc.description.researchareaVulnerabilidad social y grupos poblacionales.
dc.format.extent8 páginas
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.urihttps://repositorio.cecar.edu.co/handle/cecar/10763
dc.language.isospa
dc.publisher.placeColombia
dc.relation.citationendpage299
dc.relation.citationstartpage292
dc.relation.citationvolumeVolumen 131
dc.relation.ispartofjournalGaceta Médica de Caracas
dc.relation.referencesArmus M, Factorovich M, Quesada J, Raineri F. Early childhood: Emotional impact on the pandemic. Interagency Early Childhood and Integrated System of Care Program, 2021. Retrieved from https://www.unicef.org/argentina/media/10606/file/Primera%20infancia.%20Impacto%20emocional%20en%20la%20pandemia%20.pdf
dc.relation.referencesCastillo C, Marinho ML. Los impactos de la pandemia sobre la salud y el bienestar de niños y niñas en América Latina y el Caribe. Cepal.org. 2022. Retrieved from https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/47806/1/S2200064_es.pdf
dc.relation.referencesYoshikawa H, Wuermli AJ, Britto PR, Dreyer B, Leckman JF, Lye SJ, et al. Effects of the global Coronavirus disease-2019 pandemic on early childhood development: Short- and long-term risks and mitigating program and policy actions. J Pediatr. 2020;223:188-193.
dc.relation.referencesOsendarp S, Akuoku JK, Black RE, Headey D, Ruel M, Scott N, et al. The COVID-19 crisis will exacerbate maternal and child undernutrition and child mortality in low- and middle-income countries. Nat Food. 2021;2(7):476-484.
dc.relation.referencesRomero-Acosta K, Fonseca-Beltrán L, Doria-Dávila D, Herazo-Chamorro M, Pérez-Vásquez D. Estado emocional de cuidadores y de niños preescolares: antes y durante la cuarentena por COVID-19. Duazary. 2022;19(2):85-94.
dc.relation.referencesRoberton T, Carter ED, Chou VB, Stegmuller AR, Jackson BD, Tam Y, et al. Early estimates of the indirect effects of the COVID-19 pandemic on maternal and child mortality in low-income and middle-income countries: a modeling study. Lancet Glob Health. 2020;8(7):e901-908.
dc.relation.referencesCastillo C. The forgotten victims of the pandemic: children and adolescents. COVID-19 Pandemic: the right to study of children and adolescents in Latin America and the Caribbean. Cepal. 2021. Retrieved from https://www.cepal.org/es/enfoques/victimasolvidadas-lapandemia-ninas-ninos-adolescentes
dc.relation.referencesMoreno JM, Gortazar L. Schooling in Confinement: Natural experiment and stress test. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado. 2020;24(2):168-181.
dc.relation.referencesSaldaña J. Early childhood education and online teaching during confinement: experiences and good practices. Rev Científica Electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento. 2020;24(2):168-181.
dc.relation.referencesCastro Cárdenas T. Strengthening family and education in the COVID-19 context. Padres y Maestros. J Parents Teachers. 2020;(384):57-63.
dc.relation.referencesHortigüela-Alcalá D, Pérez-Pueyo Á, López-Aguado M, Manso-Ayuso J, Fernández-Río J. Familias y Docentes: Garantes del Aprendizaje durante el Confinamiento. Rev Int Educ Para Justicia Soc. 2020;9(3):353-370.
dc.relation.referencesCastro Zubizarreta A, Valcárcel-Delgado V. Voces de la primera infancia durante el confinamiento español por la COVID-19. Rev Latinoam Cienc Soc Niñez Juv. 2022;20(2):1-24.
dc.relation.referencesGarcía Aretio L. COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. Rev Iberoam Educ Distancia. 2020;24(1):09.
dc.relation.referencesMinisterio de Educación Nacional y la Organización de Estados Iberoamericanos – OEI. Caregiving and parenting practices. Mineducación. 2018. Retrieved from https://redes.colombiaaprende.edu.co/ntg/men/pdf/Practicas_de_Cuidado.pdf
dc.relation.referencesManterola C, Otzen T. Estudios Observacionales: Los Diseños Utilizados con Mayor Frecuencia en Investigación Clínica. Int J Morphol. 2014;32(2):634-645.
dc.relation.referencesInstituto Colombiano de Bienestar Familiar ICBF. Experiences of home care and parenting in times of coronavirus. 2021. Retrieved from https://www.icbf.gov.co/system/files/web_experiencias_de_cuidado_y_crianza_en_el_hogar.pdf
dc.relation.referencesClark H, Coll-Seck AM, Banerjee A, Peterson S, Dalglish SL, Ameratunga S, et al. A future for the world’s children? A WHO-UNICEF-Lancet Commission. Lancet. 2020;395(10224):605-658.
dc.relation.referencesAguirre E. Socialization and parenting practices. In: Aguirre E, Durán E, editors. Socialización: Prácticas de Crianza y cuidado de la salud. Universidad Nacional de Colombia. Health. 2000.p.17-92.
dc.relation.referencesPerez E, Alemán I, Cancio G, Herazo M, García L, Mendivil P. Typological characterization of child sexual abusers from court records. Gac Méd Caracas. 2022;130(3S):S588-S594.
dc.relation.referencesInstituto Colombiano de Bienestar Familiar ICBF. Annex of technical, technical, operational and financial guidelines for the remote provision of early childhood care services of the ICBF, in view of the declaration of health emergency decreed by the national government of Colombia due to COVID-19. Version 3. 2021. Retrieved from https://www.icbf.gov.co/system/files/procesos/a1.lm5_.pp_anexo_de_orientaciones_tecnicas_operativas_y_financieras_para_la_prestacion_remota_de_los_servicios_de_atencion_a_la_primera_infancia_del_icbf_v3.pdf
dc.relation.referencesKuric Kardelis S, Calderón Gómez D, Sannmartín Ortí A. Educación y brecha digital en tiempos del COVID-19. Perfiles y problemáticas experimentadas por el alumnado juvenil para continuar sus estudios durante el confinamiento. Rev Sociol Educ-RASE. 2021;14(1):63-84.
dc.rightsDerechos Reservados - Corporación Universitaria del Caribe CECARspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.sourcehttps://doi.org/10.47307/GMC.2023.131.s3.6
dc.subject.proposalEarly childhoodeng
dc.subject.proposalCcaregiverseng
dc.subject.proposalCare and upbringing practiceseng
dc.subject.proposalCompulsory confinementeng
dc.subject.proposalCOVID-19eng
dc.titleCaregiving and parenting practices during mandatory confinement by COVID-19 of early childhood caregivers /eng
dc.typeArtículo de revista
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.contentText
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/IFI
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication56ff4a49-b503-44c1-a2f6-e720c793bfa1
relation.isAuthorOfPublication60773849-4d4b-479e-a444-36cd119c32f0
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery56ff4a49-b503-44c1-a2f6-e720c793bfa1

Archivos

Bloque original

Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
26534-Textodelartculo-144814505367-1-10-202306032.pdf
Tamaño:
187.27 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format

Bloque de licencias

Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
license.txt
Tamaño:
14.49 KB
Formato:
Item-specific license agreed upon to submission
Descripción: