Publicación: University social responsibility for the generation of ICT skills
| dc.contributor.author | Chumaceiro Hernández, Ana Cecilia | |
| dc.contributor.author | Hernández García de Velazco, Judith J. | |
| dc.contributor.author | Perez Prieto, Maria Elena | |
| dc.contributor.researchgroup | Estudios Socioeconómicos, Administrativos y Contables | |
| dc.date.accessioned | 2025-08-26T21:05:10Z | |
| dc.date.issued | 2023 | |
| dc.description.abstract | In understanding the adaptation to emerging social needs, higher education institutions must make more flexible and develop an integration of information and communication technologies in training processes. The inclusion of the Information and Communication Technologies (ICT) in higher education institutions transforms the teacher's education and demand, their skills, and the orientation of their pedagogical practice of new knowledge, skills, and attitudes. Methodologically, documents and specialized bibliography are reviewed to assume the reflection and put forward arguments that describe some approaches for the innovation of educational practice and the transformation of the profile of the university professor in order to respond to the demands of today's society. It is concluded that it is necessary to apply a new conception of student-users, role changes in teachers, and administrative changes concerning communication systems, design, and distribution of teaching. All this implies, in turn, changes in the canons of teaching-learning towards a more flexible and technological model. | |
| dc.description.researcharea | Desarrollo regional y gestión de la política pública en el marco de una cultura de paz y en tiempo de transformación. | |
| dc.description.researcharea | Economía Informal y Pobreza | |
| dc.description.researcharea | Gestión de la productividad y el emprendimiento para la competitividad | |
| dc.description.researcharea | Historia empresarial y gestión educativa en las ciencias económicas y administrativas | |
| dc.description.researcharea | Perspectiva económica, política y sociocultural de desarrollo sostenible del sector turístico | |
| dc.description.researcharea | Sistema de Información en el Campo de las Ciencias Económicas | |
| dc.format.extent | 5 páginas | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.identifier.eissn | 1877-0509 | |
| dc.identifier.uri | https://repositorio.cecar.edu.co/handle/cecar/10743 | |
| dc.language.iso | eng | |
| dc.publisher.place | Colombia | |
| dc.relation.citationendpage | 377 | |
| dc.relation.citationstartpage | 373 | |
| dc.relation.citationvolume | 210 | |
| dc.relation.ispartofjournal | Procedia Computer Science | |
| dc.relation.references | Riveros, Luis. (2005) “Un nuevo modelo de universidad en la sociedad del conocimiento”. Revista de Sociología (19): 17-29. | |
| dc.relation.references | Tamayo Rodríguez, Paulina; Gamboa Orozco, Luis and Cuji Chacha, Blanca Roció. (2018) “La responsabilidad social corporativa en las universidades públicas de la zona tres de Ecuador”. RECIMUNDO: Revista Científica de la Investigación y el Conocimiento 2 (3): págs. 297-328. | |
| dc.relation.references | Espitia Cubillos, Anny Astrid; Meneses Portela, Laura Isabel and Huertas Forero, Isaac. (2020) “Análisis de las expectativas de los egresados frente a un modelo de responsabilidad social universitaria”. Equidad y Desarrollo 1 (35): págs. 61-84. | |
| dc.relation.references | Chumaceiro Hernández, Ana Cecilia., Hernández García De Velazco, Judith Josefina; Ravina Ripoll, Rafael and Reyes Hernández, Ivana Valeria. (2020) “University Social Responsibility in the Organizational Happiness Management”. Utopía y Praxis Latinoamericana 25 (1): págs. 427-440. | |
| dc.relation.references | Laverde Agudelo, Gisela María. (2022) “La Educación en América Latina y del Caribe: una mirada a Colombia, Chile y Panamá”. Revista Dialogus 1 (7): págs. 97-107. | |
| dc.relation.references | Buitrago, S., Duque, P. L., & Robledo, S. (2019) “Branding Corporativo: una revisión bibliográfica”. ECONÓMICAS CUC, 41 (1): págs. 143–162. | |
| dc.relation.references | Vallaeys, François. (2007) “Responsabilidad social universitaria. Propuesta para una definición madura y eficiente”. Tecnológico de Monterrey. México. | |
| dc.relation.references | Hernández de Velazco, Judith; Ravina Ripoll, Rafael and Chumaceiro Hernandez, Ana Cecilia. (2020) "Relevance and social responsibility of sustainable university organizations: analysis from the perspective of endogenous capacities." Entrepreneurship and Sustainability Issues 7 (4): págs. 2967-2977 | |
| dc.relation.references | Vallaeys, François and Álvarez Rodríguez, Juliana. (2019) “Hacia una definición latinoamericana de Responsabilidad Social Universitaria: Aproximación a las preferencias conceptuales de los universitarios”. Educación XX1: revista de la Facultad de Educación 22 (1): págs. 93-116 | |
| dc.relation.references | Jelin, Elizabeth. (1996) “La Construcción de la ciudadanía: entre la solidaridad y la responsabilidad”, in Elizabeth Jelin and Eric Hershberg (eds) Construir la democracia: derechos humanos, ciudadanía y sociedad en América Latina, Editorial Nueva Sociedad, Venezuela | |
| dc.relation.references | Hernández de Velazco, Judith; Ravina Ripoll, Rafael and Chumaceiro Hernandez, Ana Cecilia. (2020) "Relevance and social responsibility of sustainable university organizations: analysis from the perspective of endogenous capacities." Entrepreneurship and Sustainability Issues 7 (4): págs. 2967-2977 | |
| dc.relation.references | Paz Marcano, A., Harris, J., & Franco Segovia, F. (2016) “Responsabilidad social gestión compartida con el emprendedor social en empresas mixtas del sector petrolero”. ECONÓMICAS CUC, 37 (2): págs. 47–68. | |
| dc.relation.references | UNESCO. (2015) “Desglosar el objetivo de Desarrollo Sostenible 4 Educación 2030”, Sección de la educación, Paris. | |
| dc.relation.references | Solow, Robert. (1957) "Technical change and the aggregate production function." The review of Economics and Statistics 39 (3): págs. 312-320. | |
| dc.relation.references | Caicedo-Tamayo, Adriana María and Rojas-Ospina, Tatiana. (2014) “Creencias, conocimientos y usos de las TIC de los profesores universitarios”. Educación y Educadores 17 (3): págs. 517-533. | |
| dc.relation.references | Daquilema Cuásquer, Brígida, Benítez Flores, Cristian and Jaramillo Alba, Jorge. (2019) “Desarrollo de las habilidades TIC en los estudiantes”. Sociedad & Tecnología 2 (2): págs. 36–44. | |
| dc.relation.references | Ualzhanova, Akmaral; Zakirova, Dilnara; Tolymbek, Almaz; Hernández García de Velazco, Judith and Chumaceiro Hernández, Ana. (2020) "Innovative-entrepreneurial universities in the postmodern world concept: possibilities of implementation." Entrepreneurship and Sustainability Issues 8 (1): págs. 194-202. | |
| dc.relation.references | Salmerón-Pérez, Honorio; Rodríguez-Fernández, Sonia; Gutiérrez-Braojos, Calixto. (2010) “Methodologies to improve communication in virtual learning environments”. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación 17 (34): págs. 163 171. | |
| dc.relation.references | Merchán Lesmes, Yair Fernando; Gómez Zermeño, Marcela Georgina and Pintor Chávez, María Manuela. (2014) "Impacto de las competencias digitales en los docentes de básica secundaria." Convergencia Educativa 4: págs. 67-83. | |
| dc.relation.references | Fainholc, Beatriz, Nervi, Hugo, Romero, Rosita and Halal, Carol. (2015) “La formación del profesorado y el uso pedagógico de las TIC”. Revista de Educación a Distancia (RED) (38): págs. 1-14 | |
| dc.relation.references | Cabero-Almenara, Julio and Llorente Cejudo, María. (2006) "Capacidades tecnológicas de las TICS por los estudiantes". Enseñanza 24: págs. 159-175. | |
| dc.relation.references | Morales Capilla, Marina; Trujillo Torres, Juan Manuel and Raso Sánchez, Francisco. (2015) "Percepciones acerca de la integración de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la universidad." Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación 46: págs. 103-117. | |
| dc.relation.references | Liccioni, E. (2022). Politología y netnografía: Una alternativa para la investigación online en la educación superior. JURÍDICAS CUC, 18(1),335–358. https://doi.org/10.17981/juridcuc.18.1.2022.14. https://revistascientificas.cuc.edu.co/juridicascuc/article/view/4134 | |
| dc.relation.references | Cabero-Almenara, Julio. (2010) “Los retos de la integración de las TICs en los procesos educativos: Límites y posibilidades”. Perspectiva educacional 49 (1): págs. 32-61. | |
| dc.rights | Derechos Reservados. Corporación Universitaria del Caribe – CECAR | |
| dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
| dc.rights.coar | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
| dc.rights.license | Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) | |
| dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
| dc.source | DOI:10.1016/2022.10.167 | |
| dc.subject.proposal | Training | eng |
| dc.subject.proposal | Digital skills | eng |
| dc.subject.proposal | Teaching-learning | eng |
| dc.subject.proposal | Competitions | eng |
| dc.title | University social responsibility for the generation of ICT skills | eng |
| dc.type | Artículo de revista | |
| dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
| dc.type.coarversion | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |
| dc.type.content | Text | |
| dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/article | |
| dc.type.redcol | http://purl.org/redcol/resource_type/ART | |
| dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
| dspace.entity.type | Publication |



