Publicación:
University social responsibility for the generation of ICT skills

dc.contributor.authorChumaceiro Hernández, Ana Cecilia
dc.contributor.authorHernández García de Velazco, Judith J.
dc.contributor.authorPerez Prieto, Maria Elena
dc.contributor.researchgroupEstudios Socioeconómicos, Administrativos y Contables
dc.date.accessioned2025-08-26T21:05:10Z
dc.date.issued2023
dc.description.abstractIn understanding the adaptation to emerging social needs, higher education institutions must make more flexible and develop an integration of information and communication technologies in training processes. The inclusion of the Information and Communication Technologies (ICT) in higher education institutions transforms the teacher's education and demand, their skills, and the orientation of their pedagogical practice of new knowledge, skills, and attitudes. Methodologically, documents and specialized bibliography are reviewed to assume the reflection and put forward arguments that describe some approaches for the innovation of educational practice and the transformation of the profile of the university professor in order to respond to the demands of today's society. It is concluded that it is necessary to apply a new conception of student-users, role changes in teachers, and administrative changes concerning communication systems, design, and distribution of teaching. All this implies, in turn, changes in the canons of teaching-learning towards a more flexible and technological model.
dc.description.researchareaDesarrollo regional y gestión de la política pública en el marco de una cultura de paz y en tiempo de transformación.
dc.description.researchareaEconomía Informal y Pobreza
dc.description.researchareaGestión de la productividad y el emprendimiento para la competitividad
dc.description.researchareaHistoria empresarial y gestión educativa en las ciencias económicas y administrativas
dc.description.researchareaPerspectiva económica, política y sociocultural de desarrollo sostenible del sector turístico
dc.description.researchareaSistema de Información en el Campo de las Ciencias Económicas
dc.format.extent5 páginas
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.eissn1877-0509
dc.identifier.urihttps://repositorio.cecar.edu.co/handle/cecar/10743
dc.language.isoeng
dc.publisher.placeColombia
dc.relation.citationendpage377
dc.relation.citationstartpage373
dc.relation.citationvolume210
dc.relation.ispartofjournalProcedia Computer Science
dc.relation.referencesRiveros, Luis. (2005) “Un nuevo modelo de universidad en la sociedad del conocimiento”. Revista de Sociología (19): 17-29.
dc.relation.referencesTamayo Rodríguez, Paulina; Gamboa Orozco, Luis and Cuji Chacha, Blanca Roció. (2018) “La responsabilidad social corporativa en las universidades públicas de la zona tres de Ecuador”. RECIMUNDO: Revista Científica de la Investigación y el Conocimiento 2 (3): págs. 297-328.
dc.relation.referencesEspitia Cubillos, Anny Astrid; Meneses Portela, Laura Isabel and Huertas Forero, Isaac. (2020) “Análisis de las expectativas de los egresados frente a un modelo de responsabilidad social universitaria”. Equidad y Desarrollo 1 (35): págs. 61-84.
dc.relation.referencesChumaceiro Hernández, Ana Cecilia., Hernández García De Velazco, Judith Josefina; Ravina Ripoll, Rafael and Reyes Hernández, Ivana Valeria. (2020) “University Social Responsibility in the Organizational Happiness Management”. Utopía y Praxis Latinoamericana 25 (1): págs. 427-440.
dc.relation.referencesLaverde Agudelo, Gisela María. (2022) “La Educación en América Latina y del Caribe: una mirada a Colombia, Chile y Panamá”. Revista Dialogus 1 (7): págs. 97-107.
dc.relation.referencesBuitrago, S., Duque, P. L., & Robledo, S. (2019) “Branding Corporativo: una revisión bibliográfica”. ECONÓMICAS CUC, 41 (1): págs. 143–162.
dc.relation.referencesVallaeys, François. (2007) “Responsabilidad social universitaria. Propuesta para una definición madura y eficiente”. Tecnológico de Monterrey. México.
dc.relation.referencesHernández de Velazco, Judith; Ravina Ripoll, Rafael and Chumaceiro Hernandez, Ana Cecilia. (2020) "Relevance and social responsibility of sustainable university organizations: analysis from the perspective of endogenous capacities." Entrepreneurship and Sustainability Issues 7 (4): págs. 2967-2977
dc.relation.referencesVallaeys, François and Álvarez Rodríguez, Juliana. (2019) “Hacia una definición latinoamericana de Responsabilidad Social Universitaria: Aproximación a las preferencias conceptuales de los universitarios”. Educación XX1: revista de la Facultad de Educación 22 (1): págs. 93-116
dc.relation.referencesJelin, Elizabeth. (1996) “La Construcción de la ciudadanía: entre la solidaridad y la responsabilidad”, in Elizabeth Jelin and Eric Hershberg (eds) Construir la democracia: derechos humanos, ciudadanía y sociedad en América Latina, Editorial Nueva Sociedad, Venezuela
dc.relation.referencesHernández de Velazco, Judith; Ravina Ripoll, Rafael and Chumaceiro Hernandez, Ana Cecilia. (2020) "Relevance and social responsibility of sustainable university organizations: analysis from the perspective of endogenous capacities." Entrepreneurship and Sustainability Issues 7 (4): págs. 2967-2977
dc.relation.referencesPaz Marcano, A., Harris, J., & Franco Segovia, F. (2016) “Responsabilidad social gestión compartida con el emprendedor social en empresas mixtas del sector petrolero”. ECONÓMICAS CUC, 37 (2): págs. 47–68.
dc.relation.referencesUNESCO. (2015) “Desglosar el objetivo de Desarrollo Sostenible 4 Educación 2030”, Sección de la educación, Paris.
dc.relation.referencesSolow, Robert. (1957) "Technical change and the aggregate production function." The review of Economics and Statistics 39 (3): págs. 312-320.
dc.relation.referencesCaicedo-Tamayo, Adriana María and Rojas-Ospina, Tatiana. (2014) “Creencias, conocimientos y usos de las TIC de los profesores universitarios”. Educación y Educadores 17 (3): págs. 517-533.
dc.relation.referencesDaquilema Cuásquer, Brígida, Benítez Flores, Cristian and Jaramillo Alba, Jorge. (2019) “Desarrollo de las habilidades TIC en los estudiantes”. Sociedad & Tecnología 2 (2): págs. 36–44.
dc.relation.referencesUalzhanova, Akmaral; Zakirova, Dilnara; Tolymbek, Almaz; Hernández García de Velazco, Judith and Chumaceiro Hernández, Ana. (2020) "Innovative-entrepreneurial universities in the postmodern world concept: possibilities of implementation." Entrepreneurship and Sustainability Issues 8 (1): págs. 194-202.
dc.relation.referencesSalmerón-Pérez, Honorio; Rodríguez-Fernández, Sonia; Gutiérrez-Braojos, Calixto. (2010) “Methodologies to improve communication in virtual learning environments”. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación 17 (34): págs. 163 171.
dc.relation.referencesMerchán Lesmes, Yair Fernando; Gómez Zermeño, Marcela Georgina and Pintor Chávez, María Manuela. (2014) "Impacto de las competencias digitales en los docentes de básica secundaria." Convergencia Educativa 4: págs. 67-83.
dc.relation.referencesFainholc, Beatriz, Nervi, Hugo, Romero, Rosita and Halal, Carol. (2015) “La formación del profesorado y el uso pedagógico de las TIC”. Revista de Educación a Distancia (RED) (38): págs. 1-14
dc.relation.referencesCabero-Almenara, Julio and Llorente Cejudo, María. (2006) "Capacidades tecnológicas de las TICS por los estudiantes". Enseñanza 24: págs. 159-175.
dc.relation.referencesMorales Capilla, Marina; Trujillo Torres, Juan Manuel and Raso Sánchez, Francisco. (2015) "Percepciones acerca de la integración de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la universidad." Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación 46: págs. 103-117.
dc.relation.referencesLiccioni, E. (2022). Politología y netnografía: Una alternativa para la investigación online en la educación superior. JURÍDICAS CUC, 18(1),335–358. https://doi.org/10.17981/juridcuc.18.1.2022.14. https://revistascientificas.cuc.edu.co/juridicascuc/article/view/4134
dc.relation.referencesCabero-Almenara, Julio. (2010) “Los retos de la integración de las TICs en los procesos educativos: Límites y posibilidades”. Perspectiva educacional 49 (1): págs. 32-61.
dc.rightsDerechos Reservados. Corporación Universitaria del Caribe – CECAR
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.sourceDOI:10.1016/2022.10.167
dc.subject.proposalTrainingeng
dc.subject.proposalDigital skillseng
dc.subject.proposalTeaching-learningeng
dc.subject.proposalCompetitionseng
dc.titleUniversity social responsibility for the generation of ICT skillseng
dc.typeArtículo de revista
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.contentText
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication

Archivos

Bloque original

Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
1-s2.0-S1877050922016246-main.pdf
Tamaño:
458.23 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format

Bloque de licencias

Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
license.txt
Tamaño:
14.49 KB
Formato:
Item-specific license agreed upon to submission
Descripción: