Publicación:
Perception about the mobility experience of students in universities: a descriptive study /

dc.contributor.authorHerazo Chamorro, Mónica Isabel
dc.contributor.authorÁlvarez Ruiz, Liliana
dc.contributor.authorMendivil Hernández, Patricia María
dc.contributor.authorRestrepo Ruiz, Marisela
dc.contributor.authorGonzález Sánchez, Eduardo
dc.contributor.corporatenameCorporación Universitaria del Caribe - CECAR
dc.contributor.researchgroupDimensiones Humanas (DH)
dc.date.accessioned2025-08-25T21:27:50Z
dc.date.issued2023
dc.description.abstractAcademic mobility is a manner to internationalize the academic curriculum to foster learners' integral development. This article aims to describe the perspective about foreign students' mobility experience in CECAR and about the interns that developed it abroad. This was a quantitative study with a descriptive scope, in which 88 students were surveyed. The results revealed that learners consider that the academic mobility contributed to fostering disciplinary competences and technological and investigative skills. The current research details the value of following up with the students once they return from their academic experience. They also acknowledge this strategy promotes a change in their viewpoints of the world.eng
dc.description.researchareaDeporte, actividad física y salud.
dc.description.researchareaDesarrollo cognitivo, salud mental y neuropsicología.
dc.description.researchareaGestión ciudadana y del estado en el desarrollo organizacional, social y comunitario.
dc.description.researchareaVulnerabilidad social y grupos poblacionales.
dc.format.extent10 páginas
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.urihttps://repositorio.cecar.edu.co/handle/cecar/10727
dc.language.isoeng
dc.publisher.placeColombia
dc.relation.citationendpage164
dc.relation.citationissue13
dc.relation.citationstartpage155
dc.relation.citationvolumeVolumen 23
dc.relation.ispartofjournalJournal of Higher Education Theory and Practice
dc.relation.referencesAba, D. (2016). Addressing Intercultural Experience and Academic Mobility in Higher Education. Journal of Intercultural Communication Research, 45(6), 487–502. Retrieved from https://ezproxy.uao.edu.co:2098/10.1080/17475759.2016.1236032
dc.relation.referencesBilecen, B., & Mol, C.V. (2017). Introduction: International academic mobility and inequalities. Journal of Ethnic and Migration Studies, 43(8), 1241–1255. Retrieved from https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1369183X.2017.1300225
dc.relation.referencesde Sandes-Guimaraes, L.V., Ribeiro, A.T.V.B., Axel-Berg, J.H., de Rosso Manços, G., & Plonski, G.A. (2020). The Impact of International Student Mobility Programs on Brazilian Students’ Perceptions of Entrepreneurialism. Journal of Studies in International Education, 24(2), 249–268. https://doi.org/10.1177/1028315319842345
dc.relation.referencesEcheverria L., & Lafont T. (2018). Estado del arte de la movilidad académica estudiantil internacional en las instituciones del Nodo Caribe de la Red Colombiana para la Internacionalización de la Educación Superior. Revista ObIES, 2, 58–69.
dc.relation.referencesHernández, R., Fernández, C., & Baptista. (Ed.). (2014). Metodología de la investigación. Ciudad de México, México: McGrawHill.
dc.relation.referencesHuang, R. (2013). International experience and graduate employability: Perceptions of Chinese international students in the UK. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 13(1), 87–96. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2013.07.001
dc.relation.referencesMayer, L., & Catalano, B. (2018). Internacionalización de la educación y movilidad: Reflexiones a partir del caso argentino. Universitas, Revista de Ciencias Sociales y Humanas, (29), 19–41. Retrieved from https://www.redalyc.org/journal/4761/476156577001/html/
dc.relation.referencesMelchor Cardona, M., & Solorzano Escobar, J. (2021). Movilidad internacional de estudiantes universitarios: Percepciones de empresarios y usuarios del programa. Revista De Economía y Administración, 18(1), 1–20. Retrieved from https://revistas.uao.edu.co/ojs/index.php/REYA/article/view/326
dc.relation.referencesMinisterio de Educación Nacional. (2015). Guías para la internacionalización de educación. Gestión de la internacionalización. Retrieved from https://www.ccyk.com.co/wp-content/uploads/2019/06/Del-Curr%C3%ADculo.pdf
dc.relation.referencesÑaupas, H., Valdivia, M., Palacios, J., & Romero, H. (Ed). (2018). Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativita y redacción de la tesis. Bogotá, Colombia: Ediciones de la U. Retrieved from http://recursosdigitales.usb.edu.co:2296/?il=8046
dc.relation.referencesOtero Gómez, M., Giraldo Pérez, W., & Sánchez Leyva, J.L. (2019). La movilidad académica internacional: Experiencias de los estudiantes en Instituciones de Educación Superior de Colombia y México. Revista de la Educación Superior, 48(190), 71–92. Retrieved from http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602019000200071&lng=es&tlng=es
dc.relation.referencesPaz, A.A.H., Cordero, O.L., & Cancino, V. (2022). Hacia una política institucional de la internacionalización en educación superior: Estudio comparativo de aculturación. Interciencia, 47(1), 16–23. Retrieved from https://www.proquest.com/scholarly-journals/hacia-una-política-institucional-de-la/docview/2638774242/se-2
dc.relation.referencesToledo, D., Agüero, J.A., Díaz, P.A., & Gutiérrez, A.N. (2022). La internacionalización de la educación superior y de las universidades médicas como fuente de desarrollo. EDUMECENTRO, 14, e1740. Retrieved from http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742022000100033&lng=es&tlng=es
dc.relation.referencesUNESCO. (2019). UNESCO-IESALC desvela que solo un 38% de la movilidad que sale de América Latina y el Caribe se queda en la Región. Retrieved from https://www.iesalc.unesco.org/2019/09/16/unesco-iesalc-desvela-que-solo-un-38-de-la-movilidad-que-sale-de-america-latina-y-el-caribe-se-queda-en-la-region/
dc.relation.referencesUNESCO. (2022). Reforzar el reconocimiento y la movilidad de la enseñanza superior en la región europea. Retrieved from https://www.unesco.org/es/articles/reforzar-el-reconocimiento-y-la-movilidad-de-la-ensenanza-superior-en-la-region-europea
dc.relation.referencesVan Mol, C. (2017). Do employers value international study and internships? A comparative analysis of 31 countries. Geoforum, 78, 52–60. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2016.11.014
dc.rightsDerechos Reservados - Corporación Universitaria del Caribe CECARspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.sourcehttps://doi.org/10.33423/jhetp.v23i13.6324
dc.subject.proposalAcademic mobilityeng
dc.subject.proposalInternationalizationeng
dc.subject.proposalTertiary educationeng
dc.titlePerception about the mobility experience of students in universities: a descriptive study /eng
dc.typeArtículo de revista
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.contentText
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/IFI
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication

Archivos

Bloque original

Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
13+HerazoFinal.pdf
Tamaño:
209.4 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format

Bloque de licencias

Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
license.txt
Tamaño:
14.49 KB
Formato:
Item-specific license agreed upon to submission
Descripción: