Publicación:
Exposition of Colombian Students to an Authentic Language Learning Context

dc.contributor.authorRestrepo Ruiz, Marisela
dc.contributor.authorMartinez Bula, Ligia Rosa
dc.contributor.researchgroupInvestigadores de educación a distancia (IDEAD)
dc.date.accessioned2025-08-28T21:38:56Z
dc.date.issued2023
dc.description.abstractThe current study aims at implementing online pedagogical strategies to foster quality education by exposing them to native language interactions. It was carried out in a mixed context; the first was Euclides Lizarazo departmental ethno-educational institution in Magdalena Colombia and the second was English Connect in Las Vegas, United states. The research population was 15 eleven graders at the official system in Colombia and sixth students from U.S.A. This investigation was experimental with a qualitative approach and a descriptive scope. Within thisresearch, there were some unplanned findings throughout its implementation, which became important for the analysis phase, such as limited proficiency in the use of electronic devices, at least for academic purposes and/or interaction for English language development, employing collaborative language learning with native speakers and fostering self-confidence withtechnological resources, among others. Notwithstanding, this project had many positive results since it was possible to diagnose learners’ English proficiency level, design thevirtual pedagogical strategies, and analyze learners’ perception regarding the intervention in order to track their progress and define the impact. To conclude, it is essential to mention that school learners in Colombia, who learn English as a mandatory requirement, especially the ones from the official system findtheEnglishlearning useless, since, in most cases, they do not consider either work or travel with/to English-speaking countrieseng
dc.description.abstractEl presente estudio tiene como objetivo implementar estrategias pedagógicas en línea para fomentar una educación de calidad al exponerlos a interacciones en lengua materna. Se realizó en un contexto mixto; el primero fue la institución etnoeducativa departamental Euclides Lizarazo en Magdalena Colombia y el segundo fue English-Connect en Las Vegas, Estados Unidos. La población de la investigación fue de 15 estudiantes de grado once del sistema oficial en Colombia y estudiantes de grado sexto de Estados Unidos. Esta investigación fue experimental con un enfoque cualitativo y un alcance descriptivo. Dentro de esta investigación se encontraron algunos hallazgos no planeados a lo largo de su ejecución, los cuales cobraron importancia para la fase de análisis, tales como el limitado dominio en el uso de dispositivos electrónicos, al menos con fines académicos y/o de nteracción para el desarrollo del idioma inglés, empleando el aprendizaje colaborativo del idioma con hablantes nativos y fomentando la autoconfianza con los recursos tecnológicos, entre otros. No obstante, este proyecto tuvo muchos resultados positivos, ya que fue posible diagnosticar el nivel de dominio del inglés de los estudiantes, diseñar las estrategias pedagógicas virtuales y analizar la percepción de los estudiantes con respecto a la intervención, con el fin de hacer un seguimiento de su progreso ydefinir el impacto. Para concluir, es fundamental mencionar que los estudiantes escolares en Colombia, que aprenden inglés como requisito obligatorio, especialmente los del sistema oficial encuentran inútil el aprendizaje del inglés, ya que, en la mayoríade los casos, no consideran ni trabajar ni viajar con/hacia países de habla inglesa.spa
dc.description.researchareaCurrículo, Interculturalidad y educación inicial.
dc.description.researchareaEducación Superior en el contexto internacional,
dc.description.researchareaGerencia, gestión y educación ambiental
dc.description.researchareaLingüística, literatura, inglés y desarrollo humano
dc.description.researchareaProcesos de enseñanza y aprendizaje en EAD y virtual
dc.format.extent11 páginas
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.eissn2051-4891
dc.identifier.issn2051-4883
dc.identifier.urihttps://repositorio.cecar.edu.co/handle/cecar/10804
dc.language.isoeng
dc.publisher.placeColombia
dc.relation.citationendpage2696
dc.relation.citationissue2
dc.relation.citationstartpage2686
dc.relation.citationvolumeVolumen 12
dc.relation.ispartofjournalKurdish Studies
dc.relation.referencesAcevedo, Alejandro, Alba López, El proceso de la entrevista, México, Limusa, 4ª edición, 2009
dc.relation.referencesBerlitz. (2019). The Berlitz Method. Berlitz. https://www.berlitz.com/en-es/about/the-berlitz-method.
dc.relation.referencesCampariello, L. (2018, December 13). 7 Tips to Improve Your Listening Comprehension (That NeverFail). Luca Campariello Smart Language Learning. https://www.lucalampariello.com/improve-listening-comprehension/
dc.relation.referencesampos, G. y Lule, N. (2012). La observación, un método para el estudio de la realidad. file:///D:/Nueva%20carpeta/DialnetLaObservacionUnMetodoParaElEstudioDeLaRealidad-3979972.pdf
dc.relation.referencesColín Gorráez, Miriam, Héctor Galindo Leal, César Saucedo Pérez, Introducción a la entrevista psicológica, México, Trillas, 1ª edición, 2009.
dc.relation.referencesColoma, M. (2018). Miradas sobre la Desigualdad Social. Una aproximación a los diálogos entre la teoría y la empiria en la sociología contemporánea. Tesis de grado. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. En Memoria Académica. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1487/te.1487.pdf
dc.relation.referencesCouncil of Europe. (2017). Companion Volume with New Descriptors, Provisional Edition. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment.
dc.relation.referencesCosmo, J. (2018). The Sustainable Development Goals and the academy. University of Medical Sciences, Santiago de Cuba, Cuba.http://scielo.sld.cu/pdf/san/v22n8/1029-3019-san22-08-838.pdf.
dc.relation.referencesCreswell, J. W. (1998). Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing among Five Traditions. Thousand Oaks, California: Sage.
dc.relation.referencesFotheringham, J. (2019). Interview with John Fotheringham of Language Mastery. Backpacking Diplomacy. https://www.backpackingdiplomacy.com/john-fotheringham-of-language-mastery/
dc.relation.referencesFotheringham. The Power of “Anywhere Immersion.” (2012). Language Mastery. https://languagemastery.com/about/
dc.relation.referencesGong, S. (2019). EnglishConnect1: Creating Stories and Associated Language Learning Materials as Supplemental Online Learning Resources.
dc.relation.referencesGuette, A., Sánchez, A., Llanos, D., Rojano, D., & Quintero, V. (2020). The role of the academy in the fulfillment of the 2030 agenda. Universidad Simón Bolívar, Barranquilla, Colombia
dc.relation.referencesGrupo de investigación en Bilingüismo. (Diciembre de 2010). Enseñanza aprendizaje del inglés: Análisis de la interacción en el aula de clase desde una perspectiva bilingüe.
dc.relation.referencesKalmanovitz, S. (2014). The colombian Inequality, Revista el Espectador, Recuperado de:https://www.elespectador.com/opinion/columnistas/salomon-kalmanovitz/la-inequidad-de-colombia-column-487823/
dc.relation.referencesKaufmann, S. (2017, May 9). The Best Way to Learn a New Language. LingQ. https://medium.com/the-linguist-on-language/the-best-way-to-learn-a-new-language-f1af92d756db
dc.relation.referencesLaboratorio de Economía de la Educación, LEE.(2022) Situación actual del dominio de inglés en Colombia. Pontificia Universidad Javeriana. Retrieved form: https://lee.javeriana.edu.co/-/noticia-ingl%C3%A9s-1
dc.relation.referencesLeiva, M., Alderete, T., and Galeano, J. (2021). Alliance between the Universities of the Bioceanic Corridor and the Sustainable Development Goals. https://www.scielo.br/j/inter/a/fzvdGgzdvbVNkpPt5yqbLrS/?format=pdf&lang=es
dc.relation.referencesLewis, B., & Lewis, B. (2014). Fluent in 3 months. Harper Collins.
dc.relation.referencesLinares-Sevilla, V. M., & Salazar -Bahena, L. P. (2016). CONFLICTOS EN LOS ENTORNOS FAMILIAR Y ESCOLAR EN EL NIVEL MEDIO. El Fuerte, México: Ra Ximhai.
dc.relation.referencesLópez, P. y Fachelli, S. (2015). Metodología de la Investigación Social Cuantitativa. Universidad de Barcelona. Retrieved from: https://ddd.uab.cat/pub/caplli/2016/163567/metinvsoccua_a2016_cap2-3.pdf
dc.relation.referencesMcMillan, J. & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Una introducción conceptual. 5° ed. Madrid: Pearson educación.
dc.relation.referencesMadroñero, S. and Guzmán, T. (2018). Sustainable development. Applicability and its trends Technology in Motion. Vol. 31-3. July-September 2018. Pages 122-130. Recovered fromhttps://www.scielo.sa.cr/pdf/tem/v31n3/0379-3982-tem-31-03-122.pdf
dc.relation.referencesMattioli, L. (2021). Objectives of sustainable development within the framework of the localneighborhood scale. Case of the “Virgen de Lourdes” neighborhood in San JuanArgentina. Urbe, Rev. Bras. management Urbana 13https://www.scielo.br/j/urbe/a/TzpVCfqdZFBChQzYRV7WwVk/?format=pdf&la ng=es
dc.relation.referencesMinisterio de Educación Nacional. (2006). Foreign Language Proficiency Standards: English. United Nations Conference on Environment and Development. (1992). Agenda 21. Recovered fromhttps://www.un.org/sustainabledevelopment/en/development-agenda/
dc.relation.referencesMorales, L., Molano, L., Rivera, E. (septiembre de 2012). Proyecto de investigación: Bajos niveles de inglés en los colegios de Tunja, Boyacá, Colombia,
dc.relation.referencesMorales, N (2001). Estrategias Pedagógicas en preescolar con énfasis en Lúdica (TesisPregrado) Programa de Licenciatura en Pedagogía Infantil. Universidad delTolima.
dc.relation.referencesNazly Esther Alvear Perea, N. C. (2014). Conflictos Familiares Y Su Influencia En El Proceso De Aprendizaje De Niños Y Niñas De Preescolar Del Institutomiguel De Cervantes De La Ciudad De Cartagena Del Año 2014. Cartagena.
dc.relation.referencesOCDE (2015). National policy review of education in Colombia, Publicado originalmente por la OCDE en inglés bajo el título: Education in Colombia ©2016 OECD ©2016 Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356787_recurso_1.pdf
dc.relation.referencesRestrepo Ruiz, M. (2022). Improving EFL Teaching Methodology,It’s Research, not a Guide. Lambert Academic Publishing. 29-30.Orlando, Florida. United states. 2696Exposition of Colombian Students to an Authentic Language Learning Contextwww.KurdishStudies.net
dc.relation.referencesReyes Sánchez, G. M., Díaz Flórez, G. A., Dueñas Suaterna, J. A., & Bernal Acosta, A. (2016). ¿Educación de calidad o calidad de la educación? Uno de los Objetivos de Desarrollo Sostenible y el camino para el desarrollo humano. Revista de la Universidad de la Salle, 2016(71), 251-272.
dc.relation.referencesSustainable Developments Goals (W,D).Equality Why It Matters,17 goals to transform the world. Recuperado de: https://www.un.org/sustainabledevelopment/wpcontent/uploads/2017/02/ENGLISH_Why_it_Matters_Goal_10_Equality.pdf
dc.relation.referencesQureshi, I. A. (2007). The importance of speaking skills for EFL learners. Department of English, Alama Iqbal Open University, Pakistan. Psycholinguistics.
dc.relation.referencesUnited Nations (S.F) Goal 10: Reduce inequality within and among countries, retrievedfrom: https://www.un.org/sustainabledevelopment/inequality/.
dc.relation.referencesUniversidad del Quindío, Armenia, Colombia. 11García Galindo, Gloria.(2010).Ansiedad ante el aprendizaje de una segunda lengua. Autodidacta, revista on-line. Recuperado de: http://www.anpebadajoz.es/autodidacta/autodidacta_archivos/numero_5_archivos/4_g_g_galindo.pdf
dc.relation.referencesVine, E. W. (2003). “My Partner”: A Five-Year-Old Samoan Boy Learns How to Participate in Class through Interactions with his English-Speaking Peers. Linguistics and Education, 14(1),99-121.
dc.rightsDerechos Reservados. Corporación Universitaria del Caribe – CECARspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.sourcehttps://doi.org/10.58262/ks.v12i2.196
dc.subject.proposalTeaching and learning processeng
dc.subject.proposalAuthenticcontextseng
dc.subject.proposalLearners’ language expositioneng
dc.subject.proposalEnglish-native speakerseng
dc.subject.proposalTechnological resourceseng
dc.titleExposition of Colombian Students to an Authentic Language Learning Contexteng
dc.typeArtículo de revista
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.contentText
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication60bdd55b-91ad-4989-af08-54601c90a9b9
relation.isAuthorOfPublicationf31cb530-6138-4e09-a475-d9641a961652
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery60bdd55b-91ad-4989-af08-54601c90a9b9

Archivos

Bloque original

Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
5-KS35+do+Exposition+of+Colombian+students+to+an+authentic+Language+Learning+Context+(1)+(1).pdf
Tamaño:
186.3 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format

Bloque de licencias

Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
license.txt
Tamaño:
14.49 KB
Formato:
Item-specific license agreed upon to submission
Descripción: