Publicación: Perspectiva de desarrollo sostenible para américa latina: retos y realidades
Resumen en español
El síndrome de Burnout, también conocido como síndrome del trabajador quemado, afecta el estado físico y anímico de las personas. Esta patología psicológica es más frecuente en tareas repetitivas y, en ocasiones, excesivas, comunes en algunas disciplinas. El estudio analizó la incidencia del síndrome de Burnout en los docentes universitarios de la ciudad de Sincelejo. La investigación, de enfoque cuantitativo, no experimental, de campo y descriptivo, utilizó una muestra probabilística por conveniencia de 56 docentes de varias instituciones universitarias de Sincelejo, empleando un cuestionario ya existente llamado Burnout Inventory aplicado a trabajadores del occidente de México (2016). Se concluyó que, en la dimensión de agotamiento emocional, se registraron estadísticas que reflejan valores altos y moderados entre los docentes
Resumen en inglés
Burnout Syndrome, considered burnt worker syndrome, affects the physical and emotional state of people; The coding of this type of psychological pathology is more frequent in positions or activities carried out by workers, which become repetitive and sometimes excessive, which are common to find in some disciplines. The study analyzes the incidence of Burnout syndrome in university teachers in the city of Sincelejo. The research has a quantitative, non-experimental, field and descriptive approach; The sample is probabilistic for convenience, covering 56 teachers from various university institutions in the city of Sincelejo and an existing questionnaire called Maslach Burnout Inventory scale in workers from Western Mexico (2016) was used. Finally, it is concluded that the emotional exhaustion dimension yielded statistics that reflect high and moderate values in the teachers surveyed; 55.4% present emotional exhaustion; 66.7% expressed disagreement at work and in terms of dehumanization, 74.1% stated that a high percentage of teachers did not agree with this position.