Publicación:
Exploring the Relationship Between Artificial Intelligence, Autonomous Learning, and Skills Required for Success in The 21st Century

dc.contributor.authorLengua-Cantero, Claudia
dc.contributor.authorCaro-Piñeres, Manuel
dc.contributor.authorMontero Pérez, Jairo
dc.contributor.researchgroupInvestigadores de Educación a distancia-(IDEAD)
dc.date.accessioned2025-08-25T14:13:26Z
dc.date.issued2024
dc.description.abstractObjective:The topic of this study focuses on how autonomous learning enhances 21st century competencies through the use of artificial intelligence and educational technologies. The objective is to explore the relationship between autonomous learning, artificial intelligence and 21st century competencies.Theoretical Framework:The main concepts and theories underpinning the research were: artificial intelligence in education, autonomous learning and 21st century skills.Method:The methodology adopted for this research was a systematic mapping of 991 scientific articles published in the last ten years in three databasesResults and Discussion: The results obtained revealed that artificial intelligence is still in its infancy in the use of data and machine learning systems, until its impact on society as a whole is better understood. Likewise, critical thinking, collaborative work and problem solving are the competencies that show a strong relationship with both autonomous learning and artificial intelligence.Research implications:the main fields of study were: self-regulated learning, 21st century competencies and their relationship with artificial intelligence. The impact could be seen in the educational, economic, environmental and social sectors.eng
dc.description.researchareaCurrículo, Interculturalidad y educación inicial.
dc.description.researchareaEducación Superior en el contexto internacional,
dc.description.researchareaGerencia, gestión y educación ambiental
dc.description.researchareaLingüística, literatura, ingles y desarrollo humano
dc.description.researchareaProcesos de enseñanza y aprendizaje en EAD y virtual
dc.format.extent24 páginas
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.eissn1981-982X
dc.identifier.urihttps://repositorio.cecar.edu.co/handle/cecar/10719
dc.language.isoeng
dc.publisher.placeColombia
dc.relation.citationendpage24
dc.relation.citationissue6
dc.relation.citationstartpage1
dc.relation.citationvolumeVolumen 18
dc.relation.ispartofjournalRGSA –Revista de Gestão Social e Ambiental
dc.relation.referencesÁlamos J, Montes R. (2022) Creatividad y aprendizaje colaborativo en educación secundaria Una experiencia didáctica en el aula de Música. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27, 155–183.
dc.relation.referencesBandura A (1986) Social foundations of thought and action: A social cognitive theory (Prentice-Hall.).
dc.relation.referencesBejarano L, Galván F, López B (2014) Pensamiento crítico y motivación hacia el pensamiento crítico en estudiantes de psicología. https://doi.org/10.11600/21450366.6.2ALETHEIA.202.223
dc.relation.referencesBernal M, Gómez M, Lodice R (2019) Interacción Conceptual Entre El Pensamiento Crítico Y Metacognición. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 15(1).
dc.relation.referencesBoekaerts M (2011) Emotions, emotion regulation, and self-regulation of learning. In B. Zimmerman, & D. Schunk, Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance. In B. Zimmerman & D. Schunk (Eds.), Schunk, Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance, pp 408–425
dc.relation.referencesBoekaerts M, Rozendaal J (2006) Self-regulation in Dutch secondary vocational education: need for a more systematic approach to the assessment of self-regulation. In Zeitschrift für Berufs-und Wirtschaftspädagogik, Beiheft 20, Selbstgesteuertes Lernen in der beruflichenBildung, pp 49–77
dc.relation.referencesCabero Almenara J (2015) Reflexiones educativas sobre las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Revista Tecnología, Ciencia y Educación, https://doi.org/10.51302/tce.2015.27
dc.relation.referencesCabero J (2009) Tecnología educativa: diseño y evaluación del medio vídeo. Revista Interuniversitaria De Didáctica, pp 18–40.
dc.relation.referencesCárdenas Martínez (2019) La creatividad y la Educación en el siglo XXI. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, RIIEP, 12(2), 211–224. https://doi.org/10.15332/25005421.5014
dc.relation.referencesCastro Florez M C (2019) Ambientes de aprendizaje. Sophia, 15(2), 40–54. https://doi.org/10.18634/sophiaj.15v.2i.827
dc.relation.referencesCataldi, Z., & Lage, F. J. (2009). Sistemas tutores inteligentes orientados a la enseñanza para la comprensión. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 28, a108. https://doi.org/10.21556/edutec.2009.28.456
dc.relation.referencesChaljub, J. (2014). Trabajo Colaborativo como estrategia de enseñanza en la universidad. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 11, 64–71
dc.relation.referencesChen, L., Chen, P., & Lin, Z. (2020). Artificial Intelligence in Education: A Review. IEEE Access, 8, 75264–75278. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2988510
dc.relation.referencesCisneros Reyes, A., Hernandez, Y., Martínez-Rebollar, A., & Ortiz, J. (n.d.). Estudio sobre Sistemas Tutores Inteligentes basados en Gamificación Study on Intelligent Tutor Systems based on Gamification LaNIF: Laboratorio Nacional del Internet del Futuro View project 13th Workshop on Intelligent Learning Environments, WILE 2020 View project. https://www.researchgate.net/publication/352005936
dc.relation.referencesDel-Moral Pérez, M. E., López-Bouzas, N., Castañeda Fernández, J., & Neira-Piñeiro, M. del R. (2022). Aprendizaje autorregulado del alumnado de Educación Infantil al narrar historias orales con una app. Texto Livre, 15, e37844. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2022.37844
dc.relation.referencesDuarte, J. (2003). Ambientes de aprendizaje. Una aproximación conceptual. Revista Iberoamericana de Educación, 33(1), 1–18. https://doi.org/10.35362/rie3312961
dc.relation.referencesDurango Hernández, J. A., & Pascuas Rengifo, Y. S. (2015). Los Sistemas Tutores Inteligentes Y Su Aplicabilidad En La Educación. Horizontes Pedagógicos, 17(2).
dc.relation.referencesEfklides, A. (2011). Interactions of Metacognition With Motivation and Affect in Self-Regulated Learning: The MASRL Model. Educational Psychologist, 46(1), 6–25. https://doi.org/10.1080/00461520.2011.538645
dc.relation.referencesFacione, P. A. (n.d.). Actualización 2007 Pensamiento Crítico: ¿Qué es y por qué es importante? Retrieved January 17, 2023, from http://www.eduteka.org/PensamientoCriticoFacione.php
dc.relation.referencesGarcia, V., Mora, A., & Avila, J. (2020). La inteligencia artificial en la educación. Dominio de Las Ciencias, 7(3), 648–666. https://doi.org/10.23857/pocaip
dc.relation.referencesGeorge Reyes, C. E., & Avello-Martínez, R. (2021). Alfabetización digital en la educación. Revisión sistemática de la producción científica en Scopus. Revista de Educación a Distancia (RED), 21(66). https://doi.org/10.6018/red.444751
dc.relation.referencesGonzález Cástulo, Y., Vargas Garduño, M. D. L., Gómez del Campo del Paso, M. I., & MéndezPuga, A. M. (2018). Estrategias que favorecen el aprendizaje autónomo en estudiantes universitarios. Caleidoscopio -Revista Semestral de Ciencias Sociales y Humanidades, 21(37), 75. https://doi.org/10.33064/37crscsh903
dc.relation.referencesGonzález, K. (2021). Influencia de las competencias digitales en la comunicación efectiva de los docentes en la U.E. Claire Bucaram de Aivas, 2021 [Tesis]. Universidad César Vallejo.
dc.relation.referencesGonzález-Moreno, A., & Molero-Jurado, M. del M. (2022). Creatividad y variables relacionadas según la etapa educativa: revisión sistemática. Alteridad, 17(2), 246–261. https://doi.org/10.17163/alt.v17n2.2022.06
dc.relation.referencesGuitert, & Siménez. (2000). “Aprender a colaborar.” In A. Campiglio & R. Rizzi (Eds.), Cooperar en clase. Ideas e instrumentos para trabajar en el aula. Publicaciones del MCEP.
dc.relation.referencesHadwin, A., Järvelä, S., & Miller, M. (2017). Self-Regulation, Co-Regulation, and Shared Regulation in Collaborative Learning Environments. In D. Schunk & J. Greene (Eds.), Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance (pp. 83–106). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315697048-6
dc.relation.referencesHillsdale, N., & Erlbaum NJ. (1998). Student Modeling (K. van Lehn, Ed.; Vol. 1).
dc.relation.referencesHuapaya, C. (2009). Sistemas Tutoriales Inteligentes Un análisis crítico. Universidad Nacional de la Plata.
dc.relation.referencesJara, I., & Ochoa, J. M. (2020). Usos y efectos de la inteligencia artificial en educación. https://doi.org/10.18235/0002380
dc.relation.referencesKoschmann, T. (2012). Cscl (T. Koschmann, Ed.; Vol. 1). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203052747
dc.relation.referencesLiborius, P., Bellhäuser, H., & Schmitz, B. (2019). What makes a good study day? An intraindividual study on university students’ time investment by means of time-series analyses. Learning and Instruction, 60, 310–321. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.10.006
dc.relation.referencesLisenbee, P., & Ford, C. (2018). Engaging Students in Traditional and Digital Storytelling to Make Connections between Pedagogy and Children's Experiences. The Learning and Technology Library, 46, 1–10.
dc.relation.referencesLiu, H., Shen, M., Zhu, J., Niu, N., Li, G., & Zhang, L. (2022).Deep Learning Based Program Generation From Requirements Text: Are We There Yet? IEEE Transactions on Software Engineering, 48(4), 1268–1289. https://doi.org/10.1109/TSE.2020.3018481
dc.relation.referencesLuján Ferrer, M., & Salas Madriz, F. (2011). Enfoques teóricos y definiciones de la tecnología educativa en el Siglo XX. Actualidades Investigativas En Educación, 9(2). https://doi.org/10.15517/aie.v9i2.9545
dc.relation.referencesMacedonia, M., Hammer, F., & Weichselbaum, O. (2018). Guided Embodiment and Potential Applications of Tutor Systems in Language Instruction and Rehabilitation. Frontiers in Psychology, 9. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00927
dc.relation.referencesMaldonado, M. (2007). El trabajo colaborativo en el aula universitaria. Revista de Educación, 13(23), 263–278.
dc.relation.referencesMilheiro Silva, A., García-Docampo, L., Marques Silva, S., & Lorenzo Moledo, M. M. (2021). Retos de los centros educativos transfronterizos de Portugal y Espan?a a favor de las “Competencias para el siglo XXI.” Teoría de La Educación. Revista Interuniversitaria, 34(1), 167–187. https://doi.org/10.14201/teri.25682
dc.relation.referencesMorales Zúñiga, L. C. (2014). El pensamiento crítico en la teoría educativa contemporánea. Actualidades Investigativas En Educación, 14(2), 591–615. http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000200022&lng=en&nrm=iso&tlng=es
dc.relation.referencesMoreno Padilla, R. D. (2019). La llegada de la inteligencia artificial a la educación. Revista de Investigación En Tecnologías de La Información, 7(14), 260–270. https://doi.org/10.36825/RITI.07.14.022
dc.relation.referencesMuñoz Silva, F. D., Luna Guevara, J. R., & López Regalado, O. (2021). Creative thinking in the educational context. Revista Científica de La UCSA, 8(3), 39–50. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2021.008.03.039
dc.relation.referencesO’Byrne, M., Pakrashi, V., Schoefs, F., & Ghosh, B. (2018). Semantic Segmentation of Underwater Imagery Using Deep Networks Trained on Synthetic Imagery. Journal of Marine Science and Engineering, 6(3), 93. https://doi.org/10.3390/jmse6030093
dc.relation.referencesOcaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L. A., & Garro-Aburto, L. L. (2019).Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2). https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274
dc.relation.referencesPanadero, E. (2017). A Review of Self-regulated Learning: Six Models and Four Directions for Research. Frontiers in Psychology, 8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00422
dc.relation.referencesPanadero, E., & Alonso-Tapia, J. (2014). ¿Cómo autorregulan nuestros alumnos? Modelo de Zimmerman sobre estrategias de aprendizaje. Anales de Psicología, 30(2). https://doi.org/10.6018/analesps.30.2.167221
dc.relation.referencesPérez, C. (1989). Inteligencia Artificial (IA) y Educación. Anales de Pedagogía, 0(7).
dc.relation.referencesPetersen, K., Feldt, R., Mujtaba, S., & Mattsson, M. (2008, June 1). Systematic Mapping Studies in Software Engineering. https://doi.org/10.14236/ewic/EASE2008.8
dc.relation.referencesPiñeiro, J., Pinto, E., & Díaz-Levicoy, D. (2015). ¿Qué es la Resolución de Problemas? EDITORIAL Revista Virtual Redipe, 2, 1–9.
dc.relation.referencesPintrich, P. R. (2000). The Role of Goal Orientation in Self-Regulated Learning. In Handbook of Self-Regulation (pp. 451–502). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50043-3
dc.relation.referencesPonce, A. (1994). Inteligencia artificial y educación. Sinética, 5, 1–9.
dc.relation.referencesRevelo Sánchez, O., Collazos Ordoñez, C. A., Alejandro, J., & Toledo, J. (2018). LaGamificación como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: un mapeo sistemático de literatura. Lámpsakos, 19, 31–46. https://doi.org/10.21501/21454086.2347
dc.relation.referencesReyes, M. (2017). Desarrollo de la competencia de aprendizaje autónomo en estudiantes de Pedagogía en un modelo educativo basado en competencias. REXE. Revista de Estudios y Experiencias En Educación, 16(32), 67–82. https://www.redalyc.org/pdf/2431/243153684004.pdf
dc.relation.referencesRuiz Rey, F. J., Hernández Hernández, P., & Cebrian de la Serna, M. (2018). Programación y robótica educativa: enfoque didáctico-técnico y experiencias de aula. Jornada de Programación, Robótica e Impresión 3D.
dc.relation.referencesSanz, C., Madoz, M., Zangara, M., & Albanesi, M. (2008). El trabajo colaborativo y cooperativo mediado por TICs. XIV Congreso Argentino de Ciencias de La Computación, 1–13. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/21995
dc.relation.referencesSerrano, J., Gutiérrez, I., & Prendes, M. (2016). Internet como recurso para enseñar y aprender: una aproximación práctica a la tecnología educativa. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(3), 169–170. https://relatec.unex.es/article/view/2711/1935
dc.relation.referencesSolórzano-Mendoza, Y. (2017). Autonomous learning and skills. Revista de Estudios y Experiencias En Educación, 16(32), 67–82. https://www.redalyc.org/pdf/2431/243153684004.pdf
dc.relation.referencesTheobald, M., & Bellhäuser, H. (2022). How am I going and where to next? Elaborated online feedback improves university students’ self-regulated learning and performance. The Internet and Higher Education, 55, 100872. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2022.100872
dc.relation.referencesTroncoso A., A., Aguayo C., G., Acuña Z., C. C., & Torres R., L. (2022). Creatividad, innovación pedagógica y educativa: análisis de la percepción de un grupo de docentes chilenos. Educação e Pesquisa, 48. https://doi.org/10.1590/s1678-4634202248238562
dc.relation.referencesTuomi, I. (2022). Artificial intelligence, 21st century competences, and socio‐emotional learning in education: More than high‐risk? European Journal of Education, 57(4), 601–619. https://doi.org/10.1111/ejed.12531
dc.relation.referencesUNESCO. (1984). Glossary of educational technology terms. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000060725
dc.relation.referencesWinne, P., Zhou, M., & Egan, R. (2011). Designing assessments of self-regulated learning (G. Schraw & D. Robinson, Eds.; Vol. 1).
dc.relation.referencesZimmerman, B. J. (2000). Attaining Self-Regulation. In Handbook of Self-Regulation (pp. 13–39). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50031-7
dc.relation.referencesZomeño, A., Verdugo-Perona, J., & Solaz-Portolés, J. (2019). Creatividad y resolución de problemas enla educación secundaria: una primera a proximación. Contribuciones a Las Ciencias Sociales,
dc.rightsDerechos Reservados. Corporación Universitaria del Caribe – CECAR
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.sourcehttps://doi.org/10.24857/rgsa.v18n6-136
dc.subject.proposal21st CenturySkills,
dc.subject.proposalAutonomous Learning
dc.subject.proposalArtificial Intelligence,
dc.subject.proposalLearning,
dc.subject.proposalEducational Technologies
dc.titleExploring the Relationship Between Artificial Intelligence, Autonomous Learning, and Skills Required for Success in The 21st Centuryeng
dc.typeArtículo de revista
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.contentText
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication

Archivos

Bloque original

Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
136++n6++RGSA.pdf
Tamaño:
390.34 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format

Bloque de licencias

Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
license.txt
Tamaño:
14.49 KB
Formato:
Item-specific license agreed upon to submission
Descripción: