Publicación:
The role of internationalization of education in developing competencies for employability in CECAR graduates

dc.contributor.authorHerazo Chamorro, Mónica Isabel
dc.contributor.authorÁlvarez Ruíz, Liliana Patricia
dc.contributor.authorHernández López, Elizabeth M
dc.contributor.authorSoto Montaño, Olga Lucia
dc.contributor.corporatenameCorporación Universitaria del Caribe - CECAR
dc.contributor.researchgroupInvestigadores de educación a distancia (IDEAD)
dc.date.accessioned2025-08-06T20:35:09Z
dc.date.issued2025-06
dc.description.abstractThe internationalization of higher education is a strategy used by universities to train individuals with global skills. Therefore, the objective of this research was to analyze the role of the internationalization of education in the development of skills for employability in CECAR graduates. The study methodology was Quantitative-descriptive, the ECO Organizational Competence Assessment instrument was used and it was applied to 42 CECAR graduates. The research results show that they have high organizational metacompetences, but low emotional metacompetences. The study allowed us to conclude that the internationalization of education contributes to the acquisition of skills for the graduate's employability.eng
dc.description.abstractLa internacionalización de la educación superior es una estrategia utilizada por las universidades para formar personas con habilidades globales. Por lo tanto, el objetivo de esta investigación fue analizar el papel de la internacionalización de la educación en el desarrollo de habilidades para la empleabilidad en los egresados de CECAR. La metodología del estudio fue cuantitativa-descriptiva, se utilizó el instrumento de Evaluación de Competencias Organizacionales ECO y fue aplicado a 42 egresados de CECAR. Los resultados de la investigación muestran que tienen altas meta competencias organizacionales, pero bajas meta competencias emocionales. El estudio nos permitió concluir que la internacionalización de la educación contribuye a la adquisición de habilidades para la empleabilidad de los egresados.spa
dc.description.researchareaCurrículo, Interculturalidad y educación inicial.
dc.description.researchareaEducación Superior en el contexto internacional
dc.description.researchareaGerencia, gestión y educación ambiental
dc.description.researchareaLingüística, literatura, ingles y desarrollo humano
dc.description.researchareaProcesos de enseñanza y aprendizaje en EAD y virtual
dc.format.extent113 paginas
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.eissn1547-3929
dc.identifier.issn1547-3929
dc.identifier.urihttps://repositorio.cecar.edu.co/handle/cecar/10637
dc.language.isoeng
dc.publisher.placeColombia
dc.relation.citationendpage94
dc.relation.citationissue1
dc.relation.citationstartpage88
dc.relation.citationvolumeVolumen 21
dc.relation.ispartofjournalPhilip Roth Studies
dc.relation.referencesÁlvarez Ruíz, LP, Mendivil Hernández, P., Herazo Chamorro, MI, Restrepo Ruíz, M., & González Sánchez, E. (2024). La internacionalización de la educación superior desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. Pensamiento Americano, 17 (34), e-672. https://doi.org/10.21803/penamer.17.34.67
dc.relation.referencesÁlvarez Ruíz, L., Herazo Chamorro, M., Lafont, T., Echeverria, T., Paez, H. Restrepo Ruíz, M., y Mendivil Hernández, P. (2024). Systematic Analysis of Institutional Internationalization and Research Policies of Prioritized Institutions of The RCI (Colombian Network to Internationalize Higher Education). (2024). International Journal of Religion, 5(12), 793 – 801. https://doi.org/10.61707/y49vdf69
dc.relation.referencesBaruch, Y., & Vardi, N. (2021). The impact of soft skills on graduate employability: Meta-analysis of firm-based outcomes. Career Development International, 26(2), 131-145.
dc.relation.referencesBeneitone, P. (2022). Internacionalización del currículo en las universidades argentinas. Integración y Conocimiento, 11(1), 163–181. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v11.n1.36536.
dc.relation.referencesBridgstock, R. (2020). Skills for creative industries graduate success. Creative Industries Journal, 13(2), 128-142
dc.relation.referencesClarke, M. (2018). Rethinking graduate employability: The role of capital, individual attributes and context. Studies in Higher Education, 43(11), 1923-1937.
dc.relation.referencesCrossman, J. E., & Clarke, M. (2019). International experience and graduate employability: Stakeholder perceptions on the connection. Higher Education, 59(5), 599-613.
dc.relation.referencesFinch, D. J., Hamilton, L. K., Baldwin, R., & Zehner, M. (2018). An exploratory study of factors affecting undergraduate employability. Education + Training, 60(5), 488-504.
dc.relation.referencesGacel-Ávila, J. (2019). La internacionalización de la educación superior en América Latina: Desafíos y perspectivas. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 10(28), 3-19.
dc.relation.referencesHarris, L. R., Brown, G. T., & Harnett, J. A. (2019). The complexities of feedback in higher education: Tensions between digital, peer, and teacher feedback. Educational Technology Research and Development, 67(3), 699-717.
dc.relation.referencesHerazo Chamorro, MI, Álvarez Ruiz, L., Mendivil Hernández, PM, Restrepo Ruiz, M., & González Sánchez, E. (2023). Percepción sobre la experiencia de movilidad de los estudiantes universitarios: un estudio descriptivo. Journal of Higher Education Theory and Practice, 23 (13). https://doi.org/10.33423/jhetp.v23i13.6324
dc.relation.referencesJibeen, T., & Khan, M. A. (2020). Internationalization of higher education: Challenges, strategies, policies and programs. Journal of Higher Education Policy and Management, 42(1), 2-12.
dc.relation.referencesKaneko Agular, J. (2017). Evaluación de Competencias Organizacionalez ECO. Manual Moderno, Mexico City, Mexico.
dc.relation.referencesMarinoni, G. y Pina Cardona, S. (2014). Internationalization of Higher Education: Current Trends and Future Scenarios. https://www.iau-aiu.net/
dc.relation.referencesMinisterio de Educación Nacional-MEN. (2024). Internacionalización de la Educación Superior. https://www.mineducacion.gov.co/portal/Educacion-superior/Informacion-Destacada/196472:Internacionalizacion-de-la-educacion-superior
dc.relation.referencesMinisterio de Educación Nacional (MEN) y Colombia Challenge Your Knowledge CCYK®. (2013). Estudio sobre la Internacionalización de la Educación Superior en Colombia y la Modernización de Indicadores de Internacionalización del Sistema Nacional de Información de la Educación Superior. Colombia Aprende. http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/articles- 316935_informefinal.pdf.
dc.relation.referencesMendivil Hernández, P. M., Hernández Henríquez, C. P., González Sánchez, E. J., & Herazo Chamorro, M. I. (2023). Desarrollo de habilidades sociales en estudiantes de práctica profesional de la Corporación Universitaria del Caribe, Colombia. Revista De Ciencias Sociales, 29, 136-148. https://doi.org/10.31876/rcs.v29i.40943
dc.relation.referencesSucci, C., & Canovi, M. (2020). Soft skills to enhance graduate employability: Comparing students and employers’ perceptions. Studies in Higher Education, 45(9), 1834-1847.
dc.relation.referencesOlmos-Raya, E., & Arquero Montaño, J. (2020). Competency-based education and metacompetencies: A key for the 21st-century university graduate. Journal of Education and Work, 33(5), 377-391.
dc.relation.referencesValdes, M. (2019). Internacionalización del currículo universitario virtual en el contexto de la globalización. Telos. 21(3), 754-775.
dc.rightsDerechos Reservados - Corporación Universitaria del Caribe - CECARspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.sourcehttps://www.researchgate.net/publication/392795944_The_role_of_internationalization_of_education_in_developing_competencies_for_employability_in_CECAR_graduates
dc.subject.ddc370 - Educación
dc.subject.proposalInternationalization
dc.subject.proposalStrategy
dc.subject.proposalEmployability
dc.subject.proposalMetacompetencies
dc.titleThe role of internationalization of education in developing competencies for employability in CECAR graduateseng
dc.typeArtículo de revista
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.contentText
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/IFI
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication56ff4a49-b503-44c1-a2f6-e720c793bfa1
relation.isAuthorOfPublication3e5836be-7838-48f2-b601-10971b3cdf13
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery56ff4a49-b503-44c1-a2f6-e720c793bfa1

Archivos

Bloque original

Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
Theroleofinternationalization.pdf
Tamaño:
545.18 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format

Bloque de licencias

Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
license.txt
Tamaño:
14.49 KB
Formato:
Item-specific license agreed upon to submission
Descripción: