Publicación:
Docencia remota de emergencia 2020: Experiencia de docentes universitarios latinoamericanos

dc.contributor.authorMennickent Cid, Sigrid
dc.contributor.authorMaluenda Albornoz, Jorge
dc.contributor.authorYepes Zuluaga, Sara
dc.contributor.authorParra Montoya, Yuly
dc.contributor.authorTobar Grande, Sofía
dc.contributor.authorSoto Hernández , Diego
dc.contributor.authorOrellana, Rodrigo
dc.contributor.researchgroupGestión de la innovación empresarial y social
dc.date.accessioned2025-08-27T16:18:39Z
dc.date.issued2023
dc.description.abstractA pandemia COVID-19 obrigou a recorrer ao ensino remoto num curto espaço de tempo. Nesse contexto, os desafios apresentados têm sido múltiplos para manter a qualidade do processo ensino-aprendizagem. O objetivo desta pesquisa foi descrever práticas emergenciais de ensino remoto a partir da experiência de professores universitários do Chile, Colômbia, El Salvador e México. A percepção de 38 professores foi coletada a partir de um questionário digital semiestruturado. Os resultados mostraram práticas comuns valorizadas pelos professores: comunicação fluida, participação, feedback no processo educativo. Além disso, surgiram temas como o acesso heterogêneo à tecnologia.spa
dc.description.abstractThe COVID-19 pandemic forced resorting to remote teaching in a short time. In this context, the challenges have been multiple to maintain the quality of the teaching-learning process. The objective of this research was to describe the emergency remote teaching from the experience of 38 teachers from universities of Chile, Colombia, El Salvador, and Mexico. The perception of the process was collected using a semi structured digital questionnaire. The results showed common practices valued by teachers: fluid communication, student participation and feedback in the educational process. In addition, topics such as heterogeneous access to technology arise as factors that intervene.eng
dc.format.extent21 páginas
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.citationZaccoletti, S., Camacho, A., Correia, N., Aguiar, C., Mason, L., Alves, R., & Daniel, J. (2020). Parent’s perceptions of student academic motivation during covid-19 lockdown: A cross-country comparison. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.592670
dc.identifier.eissn2182-7591
dc.identifier.urihttps://repositorio.cecar.edu.co/handle/cecar/10751
dc.language.isospa
dc.publisher.placeColombia
dc.relation.citationendpage21
dc.relation.citationstartpage1
dc.relation.citationvolumeVolumen 1
dc.relation.ispartofjournalRevista E-Psi
dc.relation.referencesAl lily, A., Ismail, A., Abunasser, F., & Alhajoj, R. (2020). Distance education as a response to pandemic: Coronavirus and Arab culture. Technology in Society, 63, 101317.
dc.relation.referencesAllen, R., Baddeley, A., & Hitch, G. (2006). Is the binding of visual features in working memory resourcefemanding? Randomized Controlled Trial, 135(2), 298-313. https://doi.org.10.1037/0096-3445.135.2.298
dc.relation.referencesAlmazán, A. (2020). Covid-19: ¿Punto Sin Retorno de la Digitalización de la Educación? Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 1-4. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12089
dc.relation.referencesÁlvarez, M., Gardyn, N., Iardelevsky, A., & Rebello, G. (2020). Segregación Educativa en Tiempos de Pandemia: Balance de las Acciones Iniciales durante el Aislamiento Social por el Covid-19 en Argentina. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 25-43
dc.relation.referencesArce-Peralta, F. (2020). La transición del paradigma educativo hacia nuevos escenarios: COVID-19.CienciAmérica, 9(2), 115-119. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.285
dc.relation.referencesArriagada, P. (2020). Pandemia Covid-19: Educación a Distancia. O las Distancias en la Educación. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 1-3.
dc.relation.referencesBocchio, M. (2020). El Futuro Llegó Hace Rato: Pandemia y Escolaridad Remota en Sectores Populares de Córdoba, Argentina. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social 9(3). https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12473
dc.relation.referencesBonilla-Guachamín, J. (2020). Las dos caras de la educación en el COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 89-98. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.294
dc.relation.referencesCueva, L., & Terrones, C. (2020). Impact of virtual classes on the university students in the context of COVID-19 quarantine: The case of the PUCP. Propósitos y Representaciones 8. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.588
dc.relation.referencesDavies, L., & Bentrovato, D. (2011). Understanding education’s role in fragility: Synthesis of four situational analyses of education and fragility: Afghanistan, Bosnia and Herzegovina, Cambodia, Liberia. International Institute for Educational Planning
dc.relation.referencesExpósito, E., & Marsollier, R. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Educación y Humanismo, 22(39), 1-22. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4214
dc.relation.referencesGarcía-García, M. (2020). La docencia desde el hogar. Una alternativa necesaria en tiempos del Covid 19. Polo del Conocimiento, 5(4), 304-324. http://dx.doi.org/10.23857/pc.v5i4.1386
dc.relation.referencesGonzález-Tovar, M., & Hernández-Rodríguez, S. (2021). Covid-19 and emotional variables in a sample o chileans. Frontiers in Psychology, 12, 615268. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.615268
dc.relation.referencesHernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación (4 thed.). McGraw-Hill.
dc.relation.referencesHu, L., Wu, H., Zhou, W., Shen, J., Qiu, W., Zhang, R., Wu, J., & Chai, Y. (2020). Positive impact of COVID19 on career choice in pediatric medical students: a longitudinal study. Transnational Pediatrics,9(3), 243-252. http://dx.doi.org/10.21037/tp-20-100
dc.relation.referencesJiménez, J. (2020). Polémicas Educativas en Confinamiento. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 1-5
dc.relation.referencesLassoued, Z., Alhendawi, M., & Bashitialshaaer, R. (2020). An exploratory study of the obstacles for achieving quality in distance learning during the covid-19 pandemic. Education Sciences, 10(9), 1-13. https://doi.org/10.3390/educsci10090232
dc.relation.referencesLloyd, M. (2020) Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de Covid-19 en Educación y pandemia. Una visión académica Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. México, UNAM. http://www.iisue.unam.mx
dc.relation.referencesMason, G., Rutar, T., & Cook, K.E. (2013). Comparing the Effectiveness of an Inverted Classroom to a Traditional Classroom in an Upper-Division Engineering Course, 56, 430-435.
dc.relation.referencesMendoza, M. (2014). El teléfono celular como mediador en el proceso de enseñanza aprendizaje. Omnia, 20(3), 9-22
dc.relation.referencesMenéndez, D., & Figares, J.L. (2020). Retos educativos durante el confinamiento: la experiencia con alumnos con necesidades educativas especiales. RIEJS,l 9 (3), número extraordinario: Consecuencias del cierre de escuelas por el covid-19 en las desigualdades educativas.
dc.relation.referencesMérida, Y., & Acuña, L.A. (2020). Covid -19, pobreza y educación en Chiapas. Análisis a los programas educativos emergentes. RIEJS, 9(3), 61-82. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.004
dc.relation.referencesMohmmed, A. O., Khidhir, B. A., Nazeer, A., & Vijayan, V. J. (2020). Emergency remote teaching during Coronavirus pandemic: The current trend and future directive at Middle East College Oman. Innovative Infrastructure Solutions, 5(3), 1-11
dc.relation.referencesMorales, J. (2020). Oportunidad o Crisis Educativa: Reflexiones desde la Psicología para Enfrentar los Procesos de Enseñanza-Aprendizaje en Tiempos de Covid-19. Revista Internacional de Educación Para la Justicia Social, 9(3), 1-9.
dc.relation.referencesMoreno-Rodríguez, R. (2020). Reflexiones en torno al Impacto del Covid-19 sobre la Educación Universitaria: Aspectos a Considerar acerca de los Estudiantes con Discapacidad. Revista Internacional de Educación Para la Justicia Social, 9(3), 1-6.
dc.relation.referencesPascuas-Rengifo, Y., García-Quintero, J., & Mercado-Varela, M. (2020). Dispositivos móviles en la educación: tendencias e impacto para la innovación. Revista Politécnica, 16(31), 97-109. https://doi.org/10.33571/rpolitec.v16n31a8
dc.relation.referencesPérez-Narváez, M., & Tufiño, A. (2020). Teleeducación y COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 58-64. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.296
dc.relation.referencesPotra, S., Pugna, A., Pop, M., Negrea, R., & Dungan, L. (2021). Facing COVID-19 challenges: 1st year student’s experience with the Romanian hybrid higher educational system. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18. https://doi.org/10.3390/ijerph18063058
dc.relation.referencesRuíz, G. (2020). Marcas de la Pandemia: El Derecho a la Educación Afectado. Revista Internacional de Educación Para la Justicia Social, 9(3), 45-59.
dc.relation.referencesSaid-Hung, E., Garzón-Clemente, R., & Marcano, B. (2020). Iberoamerican higher education institutions facing COVID-19. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 31, 497-511. https://doi.org/10.1080/10911359.2020.1842835
dc.relation.referencesScotta, A., Cortez, M., & Miranda, A. (2020): Insomnia is associated with worry, cognitive avoidance, and low academic engagement in Argentinian university students during the COVID-19 social isolation. Psychology, Health & Medicine. http://dx.doi.org.10.1080/13548506.2020.1869796
dc.relation.referencesSuárez, N. (2020). Formación docente universitaria y crisis sanitaria COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 109-114. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.299
dc.relation.referencesTurra-Díaz, O., & Flores-Lueg, C. (2019). La formación práctica desde las vocês del estudiantado del pedagogia. Avaliacao e Políticas Públicas em Educacao, 27 (103), 385-405
dc.relation.referencesZaccoletti, S., Camacho, A., Correia, N., Aguiar, C., Mason, L., Alves, R., & Daniel, J. (2020). Parent’s perceptions of student academic motivation during covid-19 lockdown: A cross-country comparison. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.592670
dc.rightsDerechos reservados. Corporación universitaria del caribe-cecarspa
dc.subject.proposalEnseñanza remota de emergencia (ERT)spa
dc.subject.proposaleducación a distanciaspa
dc.subject.proposaluniversidades latinoamericanasspa
dc.subject.proposaldocencia virtualspa
dc.subject.proposalpandemia COVID-19spa
dc.titleDocencia remota de emergencia 2020: Experiencia de docentes universitarios latinoamericanosspa
dc.typeArtículo de revista
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.contentText
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication

Archivos

Bloque original

Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
Ano12-Volume1-Artigo1.pdf
Tamaño:
398.18 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format

Bloque de licencias

Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
license.txt
Tamaño:
14.49 KB
Formato:
Item-specific license agreed upon to submission
Descripción: