Publicación: PCB Test to Assess Critical Thinking in Students from Disadvantaged Contexts
| dc.contributor.author | García Medina, María Angélica | |
| dc.contributor.author | Acosta Meza, David de Jesús | |
| dc.contributor.author | Lengua Cantero, Claudia Cristina | |
| dc.contributor.author | Anaya Herrera, Jhon Édison | |
| dc.contributor.researchgroup | Gestión de la innovación empresarial y social | |
| dc.date.accessioned | 2025-08-26T16:36:53Z | |
| dc.date.issued | 2023 | |
| dc.description.abstract | The study focused on the design of a test to evaluate the critical thinking of university students in the Colombian Caribbean Region, based on the results of the Saber 11 standardized tests, applied by the Colombian Ministry of National Education, to measure the basic competencies of eleventh-grade students, among which is critical reading. The research was developed in three phases: review and theoretical referencing of the different instruments for measuring critical thinking, design of the dimensions and indicators, according to the disadvantaged contexts, and validation of the instrument. The research approach is mixed. The statistical instruments CVI, KMO, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, and Barlett's test of sphericity reveal reliability in the qualitative categories of the test, confirmatory results in the dimensions and indicators, and coherence among the items. When the pilot test was applied, the conceptual and contextual relationship of the dimensions and indicators was found. The study suggests that the PC-B test is an effective tool for gauging the critical thinking abilities of students from disadvantaged backgrounds | eng |
| dc.description.researcharea | Innovación en TIC | |
| dc.description.researcharea | Innovación Social | |
| dc.description.researcharea | Innovación tecnológica para el desarrollo de productos con insumos de la región | |
| dc.format.extent | 27 páginas | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.identifier.citation | Angélica, G. M. M. ., Jesús, A. M. D. de ., Claudia, L.-C. ., & Édison, A. H. J. . (2023). PCB Test to Assess Critical Thinking in Students from Disadvantaged Contexts. Migration Letters, 20(S9), 1666–1692. https://doi.org/10.59670/ml.v20iS9.6248 | |
| dc.identifier.eissn | 1741-8984 | |
| dc.identifier.uri | https://repositorio.cecar.edu.co/handle/cecar/10737 | |
| dc.language.iso | eng | |
| dc.publisher.place | Colombia | |
| dc.relation.citationendpage | 27 | |
| dc.relation.citationstartpage | 1 | |
| dc.relation.citationvolume | Volumen 20 | |
| dc.relation.ispartofjournal | Migration letters | |
| dc.relation.references | Alquichire R., S. L., & Arrieta R., J. C. (2018). Relación entre habilidades de pensamiento crítico y rendimiento académico. Voces Y Silencios. Revista Latinoamericana De Educación, 9(1), 28–52. https://doi.org/10.18175/vys9.1.2018.03 | |
| dc.relation.references | Arredondo, M. (2014). Habilidades básicas para aprender a pensar. Trillas | |
| dc.relation.references | Bigg, J. (2006). Calidad del aprendizaje Universitario. Narcea. | |
| dc.relation.references | Calle, Y. (2014). Las habilidades del pensamiento crítico durante la escritura digital en un ambiente de aprendizaje apoyado por herramientas de la web 2.0. Encuentros, 12(1), 27-45. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692- 58582014000100003&lng=en&tlng=es. | |
| dc.relation.references | Carrasco, J. (2018). Medición del desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes chilenos/as de educación superior. [Tesis de maestría, Universidad de Concepción]. Repositorio institucional - Universidad de Concepción. http://repositorio.udec.cl/handle/11594/3062 | |
| dc.relation.references | Ennis, R., & Weir, E. (1985). The Ennis-Weir Critical Thinking Essay Test. Midwest Publications. http://evolkov.net/critic.think/tests/Ennis-Weir.Critic.Think.Essay.Test.pdf | |
| dc.relation.references | Ennis, R., & Millman, J. (2005a). Cornell Critical Thinking Test Level X. Critical Thinking Company. https://www.criticalthinking.com/cornell-critical-thinking-test-level-x.html | |
| dc.relation.references | Ennis, R.H., Millman, J., & Tomko, T. N. (1985). Cornell Critical Thinking Tests, Level X and Level Z Manual (3rd ed.). Pacific Grove, Midwest Publications. | |
| dc.relation.references | Ennis, R. H., Millman, J., & Tomko, T.N. (2005). Cornell Critical Thinking Tests. Seaside, The Critical Thinking Co. | |
| dc.relation.references | Ennis, R., Millman, J., & Tomko, T. (2012). Cornell Critical Thinking Test Level Z. Critical Thinking Company. https://www.criticalthinking.com/cornell-critical-thinking-test-levelz.html | |
| dc.relation.references | Escobedo, M., Hernández, J., Ortega, E. y Martínez, G. (2016). Modelos de ecuaciones estructurales: Características, fases, construcción, aplicación y resultados. Ciencia & trabajo, 18(55), 16-22. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-24492016000100004 | |
| dc.relation.references | Facione, P. (1991). Using the California Critical Thinking Skills Test in research, evaluation, and assessment. ERIC. https://eric.ed.gov/?id=ED337498 | |
| dc.relation.references | Facione, N., Facione, P., & Sánchez, C. (1994). Critical thinking disposition as a measure of competent clinical judgment: The development of the California Critical Thinking Disposition Inventory. The Journal of Nursing Education, 33(8), 345–350. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7799093/ | |
| dc.relation.references | García, M., Acosta, D., Atencia, A., y Rodríguez, M. (2020). Identificación del pensamiento crítico en estudiantes universitarios de segundo semestre de la Corporación Universitaria del Caribe (CECAR). Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(3). https://doi.org/10.6018/reifop.435831 | |
| dc.relation.references | Soca, R. (2007). Detectar. En Etimología: El Origen de las Palabras. https://www.ellibrototal.com/ltotal/ | |
| dc.relation.references | Gyenes, A. (2021). Student perceptions of critical thinking in EMI programs at Japanese universities: A Q-methodology study. Journal of English for Academic Purposes, 54. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2021.101053 | |
| dc.relation.references | Halpern, D. (2006). Halpern Critical Thinking Assessment Using Everyday Situations: Background and scoring standards [Unpublished Manuscript]. Claremont McKenna College | |
| dc.relation.references | Halpern, D. (2014). Thought and knowledge: An introduction to critical thinking. Psychology Press. | |
| dc.relation.references | Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, Ch. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill. | |
| dc.relation.references | Hyytinen, H., Silvennoinen, K., Kleemola, K., & Toom, A. (2021). The dynamic relationship between response processes and self-regulation in critical thinking assessments. Studies in Educational Evaluation, 71, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2021.101090 | |
| dc.relation.references | International Business Machines IBM. (2023). Prueba de KMO y Bartlett. https://www.ibm.com/docs/es/spss-statistics/29.0.0?topic=detection-kmo-bartletts-test | |
| dc.relation.references | Kamin, C. S., O'Sullivan, P. S., Younger, M., & Deterding, R. (2001). Measuring critical thinking in problem-based learning discourse. Teaching and Learning in Medicine, 13(1), 27-35. https://doi.org/10.1207/S15328015TLM1301_6 | |
| dc.relation.references | Márquez, P. (2014). Cómo desarrollar habilidades de pensamiento. Guía basada en cinco propuestas de investigadores. Ediciones de la U. | |
| dc.relation.references | Marzano, R. (2001). Designing a new taxonomy of educational objectives. Experts in Assessment. Corwin Press Inc. https://eric.ed.gov/?id=ED447161 | |
| dc.relation.references | Norris, S. y Ennis, R. (1989). Evaluating Critical Thinking. The Practitioners' Guide to Teaching Thinking Series. Pacific Grove: Midwest Publications. https://eric.ed.gov/?id=ed404836 | |
| dc.relation.references | Ossa-Cornejo, C., Palma-Luengo, M., Lagos-San Martín, N., Quintana-Abello, I., y Díaz-Larenas, C. (2017). Analysis of critical thinking measuring instruments. Ciencias Psicológicas, 11(1), 19-28. http://dx.doi.org/10.22235/cp.v11i2.1343 | |
| dc.relation.references | Paul, R., & Elder, L. (2019). The International Critical Thinking Reading and Writing Test. Rowman & Littlefield Publishers. https://www.criticalthinking.org/store/products/theinternational-critical-thinking-readingwriting-test/229 | |
| dc.relation.references | Scriven, M. & Paul, R. (2003). Defining critical thinking. https://www.criticalthinking.org/template.php?pages_id=766 | |
| dc.relation.references | Parra, F. (2017). Estadística y machine learning con R. https://rpubs.com/PacoParra/293407 | |
| dc.relation.references | Pérez Porto, J., Gardey, A. (10 de junio de 2023). Caracterizar - Qué es, definición y concepto. Definicion.de. Última actualización el 23 de octubre de 2017. Recuperado el 10 de junio de 2023 de https://definicion.de/caracterizar/ | |
| dc.relation.references | Pérez, J., Merino, M. (10 de junio de 2023). Propuesta - Qué es, definición y concepto. Definicion.de. Última actualización el 18 de enero de 2023. Recuperado el 10 de junio de 2023 de https://definicion.de/propuesta/ | |
| dc.relation.references | Pérez, J., Merino, M. (10 de junio de 2023). Reflexión - Qué es, definición, en la informática y en la geometría. Definicion.de. Última actualización el 11 de octubre de 2021. Recuperado el 10 de junio de 2023 de https://definicion.de/reflexion/ | |
| dc.relation.references | Polo, B., Ramírez, G., Hinojosa, C. y Castañeda, W. (2022). Competencias transversales en el contexto educativo universitario: un pensamiento crítico desde los principios de la gamificación, Revista Prisma Social, (38), pp. 159-178. https://revistaprismasocial.es/issue/view/241 | |
| dc.relation.references | Rivas, S. y Saiz, C. (2012). Validación y propiedades psicométricas de la prueba de pensamiento crítico PENCRISAL. Rema, 17(1), 18-34. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4107460 | |
| dc.relation.references | Roca, J. (2013). El desarrollo del pensamiento crítico a través de diferentes metodologías docentes en el Grado en Enfermería. [Tesis doctoral, Universitat Autónoma de Barcelona]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=84936 | |
| dc.relation.references | Roy-García, I., Rivas-Ruiz, R., Pérez-Rodríguez, M. y Palacios-Cruz, L. (2019). Correlación: no toda correlación implica causalidad. Revista Alergia México, 66(3), 354-360. https://doi.org/10.29262/ram.v66i3.651 | |
| dc.relation.references | Saiz, C., y Rivas, S. (2008). Evaluación del pensamiento crítico: una propuesta para diferenciar formas de pensar, Ergo, Nueva Epoca, (22). http://cdigital.uv.mx/handle/123456789/38320 | |
| dc.relation.references | Saiz, C., y Rivas, S. (2011). Evaluation of the ARDESOS program: An initiative to improve critical thinking skills, Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 11(2), pp. 34 - 51. https://scholarworks.iu.edu/journals/index.php/josotl/issue/view/167 | |
| dc.relation.references | Sánchez, A. (2010). Introducción: ¿qué es caracterizar? Fundación Universitaria Católica del Norte. https://www.ucn.edu.co/sistemainvestigacion/Documents/instrumento%20para%20caracterizar%20experiencias.pdf | |
| dc.relation.references | Sánchez, H. (2013). La comprensión lectora, base del desarrollo del pensamiento crítico: Segunda parte. Horizonte de la Ciencia, 3(5), 31-38. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5420526 | |
| dc.relation.references | De Sánchez, M. A. (1995). Desarrollo de habilidades de pensamiento: procesos básicos del pensamiento. Trillas, ITESM | |
| dc.relation.references | Strauss A. y Corbin J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia | |
| dc.relation.references | Tristán-López, A. (2008). Modificación al modelo de Lawshe para el dictamen cuantitativo de la validez de contenido de un instrumento objetivo. Avances en medición, 6(1), 37-48. https://www.humanas.unal.edu.co/lab_psicometria/application/files/9716/0463/3548/VOL_6. _Articulo4_Indice_de_validez_de_contenido_37-48.pdf | |
| dc.relation.references | Valenzuela, J. y Nieto, A. (2008). Motivación y pensamiento crítico: aportes para el estudio de esta relación. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 11(28). http://reme.uji.es/articulos/numero28/article3/article3.pdf | |
| dc.relation.references | Valenzuela, J., Nieto, A. y Saiz, C. (2011). Critical Thinking Motivational Scale (CTMS): una aportación para el estudio de la relación entre el pensamiento crítico y la motivación. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9(2), 823-848. https://doi.org/10.25115/ejrep.v9i24.1475 | |
| dc.relation.references | Velásquez, B., Remolina, N. y Calle, M. (2013). Habilidades de pensamiento como estrategia de aprendizaje para los estudiantes universitarios. Revista De Investigaciones UNAD, 12(2), 23–41. https://doi.org/10.22490/25391887.1174 | |
| dc.relation.references | Watson, G. y Glaser, E. (1981). Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal. Psychological Corporation. https://www.assessmentday.co.uk/watson-glaser-critical-thinking.htm | |
| dc.relation.references | Watson, G. y Glaser, E. (2002). Watson – Glaser Critical Thinking Appraisal – UK Edition. Pearson. | |
| dc.rights | Derechos reservados. Corporación universitaria del caribe-cecar | |
| dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
| dc.rights.coar | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
| dc.rights.license | Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) | |
| dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
| dc.source | https://doi.org/10.59670/ml.v20iS9.6248 | |
| dc.subject.proposal | Context | eng |
| dc.subject.proposal | thinking skills | eng |
| dc.subject.proposal | critical thinking | eng |
| dc.subject.proposal | test | eng |
| dc.subject.proposal | validation | eng |
| dc.title | PCB Test to Assess Critical Thinking in Students from Disadvantaged Contexts | eng |
| dc.type | Artículo de revista | |
| dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
| dc.type.coarversion | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |
| dc.type.content | Text | |
| dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/article | |
| dc.type.redcol | http://purl.org/redcol/resource_type/ART | |
| dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
| dspace.entity.type | Publication |



