Publicación:
Mental representation of digital cultural concept and its relation with the educational practicum ‘ethno-educative voices’ /

dc.contributor.authorArguello Muñoz, Ferdy Carina
dc.contributor.authorHerazo Chamorro, Mónica Isabel
dc.contributor.authorÁlvarez Ruíz, Liliana Patricia
dc.contributor.authorRestrepo Ruiz, Marisela
dc.contributor.authorMendivil Hernández, Patricia María
dc.contributor.authorGonzález Sánchez, Eduardo José
dc.contributor.corporatenameCorporación Universitaria del Caribe - CECAR
dc.contributor.researchgroupDimensiones Humanas (DH)
dc.date.accessioned2025-08-20T23:35:58Z
dc.date.issued2024
dc.description.abstractThe current research emphasizes on the understanding and the relation between mental representations of the concept of digital skills and its relation with the pre-service teachers’ educational praxis from the ethno-educational program of a HEI in Bogotá, D.C. With a qualitative focus and an ethnographic approach, letting the collected data be interpreted, through the analysis, the open, selective and axial codification. Subsequently, study categories area constructing new concepts to generate new knowledge and research about the addressed topic, mental representations, digital-cultural competencies and tertiary students’ practicum. As a result, it was evidenced that what pre-service teachers internalize in front of what they understand and inquire as digital-cultural competence and the transversalization of their pedagogical praxis in educative sceneries, such as the institutional and professors’ commitment, precise, the formalization of the mixed-digital spaces of communication, this, imply that teachers dynamize curricular proposals in the construction of learning communities in global networks, in order to optimize knowledge and intercultural comprehension of the rising tendencies between cultures in the exchange and the interaction to break the dominant hegemony of a traditional education.eng
dc.description.researchareaDeporte, actividad física y salud.
dc.description.researchareaDesarrollo cognitivo, salud mental y neuropsicología.
dc.description.researchareaGestión ciudadana y del estado en el desarrollo organizacional, social y comunitario.
dc.description.researchareaVulnerabilidad social y grupos poblacionales.
dc.format.extent11 páginas
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.issn1741-8992
dc.identifier.urihttps://repositorio.cecar.edu.co/handle/cecar/10703
dc.language.isospa
dc.publisher.placeColombia
dc.relation.citationendpage256
dc.relation.citationissue4
dc.relation.citationstartpage246
dc.relation.citationvolumeVolumen 21
dc.relation.ispartofjournalMigration Letters
dc.relation.referencesErstad, O., Miño Puigcercós, R., & Rivera Vargas, P. (2021). Prácticas educativas para transformar y conectar escuelas y comunidades. Comunicar: revista científica iberoamericana de comunicación y educación.
dc.relation.referencesÁguila Ríos, Y., Capelo, M. R. T. F., Varela, J. M. C., Antequera, J. G., & Barroso, J. A. A. (2019). Creatividad y tecnologías emergentes en educación. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology. 3(1), 527-534.
dc.relation.referencesSampieri, R. H. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill México
dc.relation.referencesCotán Fernández, A. (2020). El método etnográfico como construcción de conocimiento: un análisis descriptivo sobre su uso y conceptualización en ciencias sociales. http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7241
dc.relation.referencesWalker Janzen, W. (2022). Una síntesis crítica mínima de las portaciones de los paradigmas interpretativo y sociocrítico a la investigación educacional. Enfoques, 34(2), 13-33. https://doi.org/10.56487/enfoques.v34i2.1058
dc.relation.referencesLara Calderón, PL, Hernández Ardila, JM, Portilla Martínez, JV, Cardoza, E., & Aguilera Dugarte, OV (2020). Las Investigaciones Cualitativas en el Campo de la Educación y las Ciencias Humanas: Importancia-Modo de Acciones y Repercusiones. Educere , 24 (79), 547-558.
dc.relation.referencesArguello Muñoz, F. C. (2019). Representaciones sociales en educación inclusiva una mirada desde el programa de atención integral de la primera infancia. [Tesis de grado, Universidad de Manizales].
dc.relation.referencesMatas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 38-47. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347
dc.relation.referencesMeza, E. (2021). Representaciones mentales de los profesores acerca de la docencia y la relación con su práctica. [Tesis de maestría, Universidad de Costa Rica]. Costa Rica.
dc.relation.referencesMeneses, E. L., Cano, E. V., Márquez, E. F., & Belmonte, J. L. (2019). Representaciones conceptuales multimedia de los ámbitos de actuación en educación social elaborados por estudiantes universitarios (2015-2018). Revista de la SEECI, (50), 27-42.
dc.relation.referencesBriceño-Molina, M. (2019). La alfabetización de adultos en la ciudad de Melilla. Una mirada hacia la inclusión digital. [Tesis de grado, UGR].
dc.relation.referencesTobón, S., Martínez, J. E., Valdez, E., & Quiriz, T. (2018). Prácticas pedagógicas: Análisis mediante la cartografía conceptual. Revista Espacios, 39(53). https://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-31.html
dc.relation.referencesAvella, G.N, Chamucero Ayala, M.A., Gómez Benítez, L.N. y García Donato, A. (2019). Elementos del pensamiento complejo y la experiencia de sí en la transformación de la práctica docente. Nodos y Nudos, 6(47). https://doi.org/10.17227/nyn.vol6.num47-9700
dc.relation.referencesSerna Dimas, H. M., Quaroni, E., Treuholz, T., Berlincourt, G., Franco, C. A., & Costa Sachett, D. (2019). Comunicación intercultural en el mundo globalizado y la formación multicultural y multilingüe de los profesionales en lenguas modernas.
dc.relation.referencesDenzin, N. K. (1970). The Research Act: A Theoretical Introduction to Sociological Methods. New Yersey: Transaction Publishers.
dc.relation.referencesMoratalla, A. D. (2020). Zygmunt Bauman como profeta: Diez claves en la despersonalización del mundo. Almogaren: revista del Centro Teológico de Las Palmas, (66), 47-69.
dc.relation.referencesMorrison-Smith, S., & Ruiz, J. (2020). Challenges and barriers in virtual teams: a literature review. SN Applied Sciences, 2, 1-33. https://link.springer.com/article/10.1007/s42452-020-2801-5
dc.relation.referencesArrote et al. (2018). Las TIC como herramientas para el desarrollo de la competencia intercultural. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 7(2), 166-183
dc.relation.referencesHinojo, F. J. y Leiva, J. J. (2022). Presentación. Competencia digital e interculturalidad: Hacia una escuela inclusiva y en red. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 20(2), 5-9. https://revistas.uam.es/reice/article/view/15411
dc.relation.referencesMartín-González, Y., Iglesias-Rodríguez, A., & Hernández-Martín, A. (2020). Mapa de recursos digitales para el estudio de la Interculturalidad en la escuela. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación del Profesorado, 23(1).
dc.relation.referencesSeas Tencio, J. (2021). Desarrollo profesional docente en TIC en contextos interculturales. La experiencia del Bachillerato en Ciencias de la Educación I y II ciclos, con énfasis en Lengua y Cultura Cabécar. Revista Innovaciones Educativas, 23(SPE1), 147-162.
dc.relation.referencesLeiva, J. J., del Olmo Fernández, M. J. A., Aguilera, F. J. G., & Villalba, M. J. S. (2022). Promoción de competencias interculturales y uso de las TIC: Hacia una universidad inclusiva. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 20(2), 47-64.
dc.relation.referencesRodríguez, A. I., González, Y. M., & Martín, A. H. (2020). Map of digital resources for the study of Interculturality in schools. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 23(1).
dc.rightsDerechos Reservados - Corporación Universitaria del Caribe CECARspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subject.proposalMental representationseng
dc.subject.proposalDigital-cultural competencieseng
dc.subject.proposalPedagogical practicumeng
dc.subject.proposalTertiary studentseng
dc.titleMental representation of digital cultural concept and its relation with the educational practicum ‘ethno-educative voices’ /eng
dc.typeArtículo de revista
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.contentText
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/IFI
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication56ff4a49-b503-44c1-a2f6-e720c793bfa1
relation.isAuthorOfPublication3e5836be-7838-48f2-b601-10971b3cdf13
relation.isAuthorOfPublication60bdd55b-91ad-4989-af08-54601c90a9b9
relation.isAuthorOfPublication60773849-4d4b-479e-a444-36cd119c32f0
relation.isAuthorOfPublication602cebf0-dc5f-4808-bdb8-b271940666c0
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery56ff4a49-b503-44c1-a2f6-e720c793bfa1

Archivos

Bloque original

Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
mleditor,+VOL+21+-+S4+-+18.pdf
Tamaño:
279.07 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format

Bloque de licencias

Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
license.txt
Tamaño:
14.49 KB
Formato:
Item-specific license agreed upon to submission
Descripción: