Publicación: Mental representation of digital cultural concept and its relation with the educational practicum ‘ethno-educative voices’ /
| dc.contributor.author | Arguello Muñoz, Ferdy Carina | |
| dc.contributor.author | Herazo Chamorro, Mónica Isabel | |
| dc.contributor.author | Álvarez Ruíz, Liliana Patricia | |
| dc.contributor.author | Restrepo Ruiz, Marisela | |
| dc.contributor.author | Mendivil Hernández, Patricia María | |
| dc.contributor.author | González Sánchez, Eduardo José | |
| dc.contributor.corporatename | Corporación Universitaria del Caribe - CECAR | |
| dc.contributor.researchgroup | Dimensiones Humanas (DH) | |
| dc.date.accessioned | 2025-08-20T23:35:58Z | |
| dc.date.issued | 2024 | |
| dc.description.abstract | The current research emphasizes on the understanding and the relation between mental representations of the concept of digital skills and its relation with the pre-service teachers’ educational praxis from the ethno-educational program of a HEI in Bogotá, D.C. With a qualitative focus and an ethnographic approach, letting the collected data be interpreted, through the analysis, the open, selective and axial codification. Subsequently, study categories area constructing new concepts to generate new knowledge and research about the addressed topic, mental representations, digital-cultural competencies and tertiary students’ practicum. As a result, it was evidenced that what pre-service teachers internalize in front of what they understand and inquire as digital-cultural competence and the transversalization of their pedagogical praxis in educative sceneries, such as the institutional and professors’ commitment, precise, the formalization of the mixed-digital spaces of communication, this, imply that teachers dynamize curricular proposals in the construction of learning communities in global networks, in order to optimize knowledge and intercultural comprehension of the rising tendencies between cultures in the exchange and the interaction to break the dominant hegemony of a traditional education. | eng |
| dc.description.researcharea | Deporte, actividad física y salud. | |
| dc.description.researcharea | Desarrollo cognitivo, salud mental y neuropsicología. | |
| dc.description.researcharea | Gestión ciudadana y del estado en el desarrollo organizacional, social y comunitario. | |
| dc.description.researcharea | Vulnerabilidad social y grupos poblacionales. | |
| dc.format.extent | 11 páginas | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.identifier.issn | 1741-8992 | |
| dc.identifier.uri | https://repositorio.cecar.edu.co/handle/cecar/10703 | |
| dc.language.iso | spa | |
| dc.publisher.place | Colombia | |
| dc.relation.citationendpage | 256 | |
| dc.relation.citationissue | 4 | |
| dc.relation.citationstartpage | 246 | |
| dc.relation.citationvolume | Volumen 21 | |
| dc.relation.ispartofjournal | Migration Letters | |
| dc.relation.references | Erstad, O., Miño Puigcercós, R., & Rivera Vargas, P. (2021). Prácticas educativas para transformar y conectar escuelas y comunidades. Comunicar: revista científica iberoamericana de comunicación y educación. | |
| dc.relation.references | Águila Ríos, Y., Capelo, M. R. T. F., Varela, J. M. C., Antequera, J. G., & Barroso, J. A. A. (2019). Creatividad y tecnologías emergentes en educación. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology. 3(1), 527-534. | |
| dc.relation.references | Sampieri, R. H. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill México | |
| dc.relation.references | Cotán Fernández, A. (2020). El método etnográfico como construcción de conocimiento: un análisis descriptivo sobre su uso y conceptualización en ciencias sociales. http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7241 | |
| dc.relation.references | Walker Janzen, W. (2022). Una síntesis crítica mínima de las portaciones de los paradigmas interpretativo y sociocrítico a la investigación educacional. Enfoques, 34(2), 13-33. https://doi.org/10.56487/enfoques.v34i2.1058 | |
| dc.relation.references | Lara Calderón, PL, Hernández Ardila, JM, Portilla Martínez, JV, Cardoza, E., & Aguilera Dugarte, OV (2020). Las Investigaciones Cualitativas en el Campo de la Educación y las Ciencias Humanas: Importancia-Modo de Acciones y Repercusiones. Educere , 24 (79), 547-558. | |
| dc.relation.references | Arguello Muñoz, F. C. (2019). Representaciones sociales en educación inclusiva una mirada desde el programa de atención integral de la primera infancia. [Tesis de grado, Universidad de Manizales]. | |
| dc.relation.references | Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 38-47. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347 | |
| dc.relation.references | Meza, E. (2021). Representaciones mentales de los profesores acerca de la docencia y la relación con su práctica. [Tesis de maestría, Universidad de Costa Rica]. Costa Rica. | |
| dc.relation.references | Meneses, E. L., Cano, E. V., Márquez, E. F., & Belmonte, J. L. (2019). Representaciones conceptuales multimedia de los ámbitos de actuación en educación social elaborados por estudiantes universitarios (2015-2018). Revista de la SEECI, (50), 27-42. | |
| dc.relation.references | Briceño-Molina, M. (2019). La alfabetización de adultos en la ciudad de Melilla. Una mirada hacia la inclusión digital. [Tesis de grado, UGR]. | |
| dc.relation.references | Tobón, S., Martínez, J. E., Valdez, E., & Quiriz, T. (2018). Prácticas pedagógicas: Análisis mediante la cartografía conceptual. Revista Espacios, 39(53). https://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-31.html | |
| dc.relation.references | Avella, G.N, Chamucero Ayala, M.A., Gómez Benítez, L.N. y García Donato, A. (2019). Elementos del pensamiento complejo y la experiencia de sí en la transformación de la práctica docente. Nodos y Nudos, 6(47). https://doi.org/10.17227/nyn.vol6.num47-9700 | |
| dc.relation.references | Serna Dimas, H. M., Quaroni, E., Treuholz, T., Berlincourt, G., Franco, C. A., & Costa Sachett, D. (2019). Comunicación intercultural en el mundo globalizado y la formación multicultural y multilingüe de los profesionales en lenguas modernas. | |
| dc.relation.references | Denzin, N. K. (1970). The Research Act: A Theoretical Introduction to Sociological Methods. New Yersey: Transaction Publishers. | |
| dc.relation.references | Moratalla, A. D. (2020). Zygmunt Bauman como profeta: Diez claves en la despersonalización del mundo. Almogaren: revista del Centro Teológico de Las Palmas, (66), 47-69. | |
| dc.relation.references | Morrison-Smith, S., & Ruiz, J. (2020). Challenges and barriers in virtual teams: a literature review. SN Applied Sciences, 2, 1-33. https://link.springer.com/article/10.1007/s42452-020-2801-5 | |
| dc.relation.references | Arrote et al. (2018). Las TIC como herramientas para el desarrollo de la competencia intercultural. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 7(2), 166-183 | |
| dc.relation.references | Hinojo, F. J. y Leiva, J. J. (2022). Presentación. Competencia digital e interculturalidad: Hacia una escuela inclusiva y en red. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 20(2), 5-9. https://revistas.uam.es/reice/article/view/15411 | |
| dc.relation.references | Martín-González, Y., Iglesias-Rodríguez, A., & Hernández-Martín, A. (2020). Mapa de recursos digitales para el estudio de la Interculturalidad en la escuela. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación del Profesorado, 23(1). | |
| dc.relation.references | Seas Tencio, J. (2021). Desarrollo profesional docente en TIC en contextos interculturales. La experiencia del Bachillerato en Ciencias de la Educación I y II ciclos, con énfasis en Lengua y Cultura Cabécar. Revista Innovaciones Educativas, 23(SPE1), 147-162. | |
| dc.relation.references | Leiva, J. J., del Olmo Fernández, M. J. A., Aguilera, F. J. G., & Villalba, M. J. S. (2022). Promoción de competencias interculturales y uso de las TIC: Hacia una universidad inclusiva. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 20(2), 47-64. | |
| dc.relation.references | Rodríguez, A. I., González, Y. M., & Martín, A. H. (2020). Map of digital resources for the study of Interculturality in schools. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 23(1). | |
| dc.rights | Derechos Reservados - Corporación Universitaria del Caribe CECAR | spa |
| dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
| dc.rights.coar | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
| dc.rights.license | Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) | |
| dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
| dc.subject.proposal | Mental representations | eng |
| dc.subject.proposal | Digital-cultural competencies | eng |
| dc.subject.proposal | Pedagogical practicum | eng |
| dc.subject.proposal | Tertiary students | eng |
| dc.title | Mental representation of digital cultural concept and its relation with the educational practicum ‘ethno-educative voices’ / | eng |
| dc.type | Artículo de revista | |
| dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
| dc.type.coarversion | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |
| dc.type.content | Text | |
| dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/article | |
| dc.type.redcol | http://purl.org/redcol/resource_type/IFI | |
| dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
| dspace.entity.type | Publication | |
| relation.isAuthorOfPublication | 56ff4a49-b503-44c1-a2f6-e720c793bfa1 | |
| relation.isAuthorOfPublication | 3e5836be-7838-48f2-b601-10971b3cdf13 | |
| relation.isAuthorOfPublication | 60bdd55b-91ad-4989-af08-54601c90a9b9 | |
| relation.isAuthorOfPublication | 60773849-4d4b-479e-a444-36cd119c32f0 | |
| relation.isAuthorOfPublication | 602cebf0-dc5f-4808-bdb8-b271940666c0 | |
| relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | 56ff4a49-b503-44c1-a2f6-e720c793bfa1 |



