Publicación: Social contexts in social work : a view from teachers in the centro east and colombian caribbean región /
Portada
Citas bibliográficas
Código QR
Autor corporativo
Recolector de datos
Otros/Desconocido
Director audiovisual
Editor
Tipo de Material
Fecha
Citación
Título de serie/ reporte/ volumen/ colección
Es Parte de
Resumen en inglés
Objective: To reveal, from the point of view of the teachers dedicated to the training of social workers, the meanings they attribute to the social contexts in order to establish relationships with the training emphases proposed by the social work programs in the Caribbean and central-eastern regions of the Colombian territory. Theoretical Framework: oriented from the study group methodology, where the exchange of knowledge was the basis for analyzing and deciding the basic theoretical course for the configuration of historical and theoretical perspectives of the developed process, based on local sociologies to understand life contexts of subjects and communities, which paraphrasing Wiebke Keim (2010) work the dynamics of the local, recovering the voices of actors against the classical social theory that marked even the powers of the so-called North Atlantic. Method: the study was developed from the hermeneutic paradigm, qualitative approach, non-probabilistic designs, focus group technique and discourse analysis, aimed at teachers of Social Work Programs. Results and Discussion: the relationship of the context as a scenario where interactions are developed is reaffirmed, product of an economic structure that determines certain social representations, built in the groups permeated by social dynamics and intervention processes influenced by diagnoses that give reading to social, economic and political determinants that allow their development. Research Implications: It contributes to the epistemological, theoretical and methodological developments of Social Work from the reading of context. Originality/value: It provides views of context related to the emphasis of training that give sense to areas of professional performance.
Resumen en español
Objetivo: Develar desde el punto de vista de los docentes dedicados a la formación de trabajadores sociales los sentidos que le atribuyen a los contextos sociales con miras a establecer relaciones con los énfasis de formación propuestos por los programas de trabajo social en las regiones caribe y centro oriente del territorio colombiano. Marco Teórico: orientado desde la metodología de grupo de estudio, donde el intercambio de saberes fue base para analizar y decidir el curso teórico base para la configuración de perspectivas históricas y teóricas del proceso desarrollado, fundamentado en las sociologías locales para entender contextos de vida de sujetos y comunidades, que parafraseando a Wiebke Keim (2010) trabajan las dinámicas de lo local, recuperando las voces de actores frente a la teoría social clásica que marcada inclusive las potestades del llamado Atlántico Norte. Método: el estudio se desarrolló desde el paradigma hermenéutico, enfoque cualitativo, diseños no probabilísticos, técnica de grupo focal y análisis del discurso, dirigido a docentes de Programas de Trabajo Social. Resultados y Discusión: se reafirma la relación del contexto como escenario donde se desarrollan las interacciones, producto de una estructura económica que determina ciertas representaciones sociales, construidas en los grupos permeados por dinámicas sociales y procesos de intervención incididos por diagnósticos que dan lectura a determinantes sociales, económicos y políticos que permiten su desarrollo. Implicaciones de la investigación: Aporta a los desarrollos epistemológicos, teóricos, metodológicos propios del Trabajo Social desde la lectura de contexto. Originalidad/valor: Proporciona miradas de contexto relacionados con los énfasis de formación que dan sentido a ámbitos de actuación profesional.




PDF
FLIP 
