Publicación:
Gender equality to achieve the sustainable development goals through the implementation of an innovative strategy

dc.contributor.authorGarcía Guerra, Ana Cristina
dc.contributor.authorMartinez Bula, Ligia Rosa
dc.contributor.authorRestrepo Ruiz, Marisela
dc.contributor.authorAnaya Herrera, Jhon edinson
dc.contributor.authorGándara Molina, Mario Alfonso
dc.contributor.researchgroupInvestigadores de educación a distancia (IDEAD)
dc.date.accessioned2025-09-04T15:06:09Z
dc.date.issued2022
dc.description.abstractThe objective of this research was to encourage the management and knowledge of gender equality through the realitythatfamilyconflictsinvolveintheteachingprocessofstudents,inorder to transform and improve the English level of the boys and girls of Gimnasio BilingueModerno; which are located throughout the Colombian territory and all efforts were focused on designing didactic and methodological strategies for the use of English as a foreign language, using the competencies for life and the Sustainable Development Goals SDG, which recognize the social, economic, political, and demographic needs as a reference for the educator, who acknowledges that persons involved in the educational process are more than the two main actors (students and teachers); taking into account parents, tutors and communities surrounding the institution. Thus, a qualitative approach was using in this study. Among the results,it was possible to observe anappropriation of the proposed topic and also a clear sign of acceptance of the topic of women shown as equal to men demonstrating the importance of gender based.eng
dc.description.abstractEl objetivo de esta investigación fue incentivar el manejo y conocimiento de la igualdad de género a través de la realidad que involucran los conflictos familiares en el proceso de enseñanza de los estudiantes, con el fin de transformar y mejorar el nivel de inglés de los niños y niñas del Gimnasio Bilingüe Moderno; las cuales se encuentran ubicadas a lo largo del territorio colombiano y todos los esfuerzos se concentraron en diseñar estrategias didácticas y metodológicas para el uso del inglés como lengua extranjera, utilizando las competencias para la vida y los Objetivos de Desarrollo Sostenible ODS, que reconocen los derechos sociales, económicos, políticos y sociales. las necesidades demográficas como referencia para el educador, quien reconoce que las personas involucradas en el proceso educativo son más que los dos actores principales (estudiantes y docentes); teniendo en cuenta a los padres, tutores y comunidades aledañas a la institución. Por lo tanto, se utilizó un enfoque cualitativo en este estudio. Entre los resultados, se pudo observar una apropiación del tema propuesto y también una clara señal de aceptación del tema de la mujer mostrada como igual al hombre demostrando la importancia del género.spa
dc.description.researchareaCurrículo, Interculturalidad y educación inicial.
dc.description.researchareaEducación Superior en el contexto internacional,
dc.description.researchareaGerencia, gestión y educación ambiental
dc.description.researchareaLingüística, literatura, inglés y desarrollo humano
dc.description.researchareaProcesos de enseñanza y aprendizaje en EAD y virtual
dc.format.extent15 páginas
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.citationGarcía Guerra, A. C., Martínez Bula, L. R., Restrepo Ruíz, M., González , L. E., Herrera, J. A., & Gándara Molina, M. (2022). Gender equality to achieve the sustainable development goals through the implementation of an innovative strategy. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 8516-8530. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4017
dc.identifier.eissn2707-2215
dc.identifier.urihttps://repositorio.cecar.edu.co/handle/cecar/10861
dc.language.isoeng
dc.publisher.placeColombia
dc.relation.citationendpage8530
dc.relation.citationissue6
dc.relation.citationstartpage8516
dc.relation.citationvolumeVolumen 6
dc.relation.ispartofjournalCiencia Latina Revista Científica Multidisciplinar
dc.relation.referencesAcevedo, Alejandro, Alba López, El proceso de la entrevista, México, Limusa, 4ª edición, 2009.
dc.relation.referencesBlanco, r. (2006). equity and social inclusion: one of the challenges of education. reice. revista iberoamericana sobre. obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/551/55140302.pdf
dc.relation.referencesColín Gorráez, Miriam, Héctor Galindo Leal, César Saucedo Pérez, Introducción a la entrevista psicológica, México, Trillas, 1ª edición, 2009.
dc.relation.referencesCouncil of Europe. (2017). Companion Volume with New Descriptors, Provisional Edition.
dc.relation.referencesCommon European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment.
dc.relation.referencesCosmo, J. (2018). The Sustainable Development Goals and the academy. University of Medical Sciences, Santiago de Cuba, Cuba.http://scielo.sld.cu/pdf/san/v22n8/1029-3019-san- 22-08-838.pdf
dc.relation.referencesCreswell, J. W. (1998). Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing among Five Traditions. Thousand Oaks, California: Sage.
dc.relation.referencesDavila, F. L. (2018). Educational policies in Colombia: In search of quality. Obtenido de https://ciencia.lasalle.edu.co/ap/vol1/iss71/9/
dc.relation.referencesDelgado, M. (2017). Basic and secondary education in Colombia: challenges in equity and quality. Bogota. Obtenido de https://www.repository.fedesarrollo.org.co/handle/11445/190
dc.relation.referencesDiaz, L. F. (2019). Educational quality: a look at the school and the teacher in Colombia. Bogota. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7390625
dc.relation.referencesElena Balongo González, R. M. (2016). Classroom climate in project-based work. Creating learning environments that include child diversity. cIudad de Mexico: a Educadora en la Fundación Proyecto Don Bosco, Italia. CE: bagoe24@hotmail.com. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982016000200146&script=sci_arttext
dc.relation.referencesGuzmán Cáceres, M., & Ortiz Flores, L. O. (2019). The modern Prometheus: The school principal as mediating leader for social justice and sustainable development. Obtenido de https://repositorio.uam.es/handle/10486/687632
dc.relation.referenceslinares-sevilla, v. m., & salazar - bahena, l. p. (2016). conflictos en los entornos familiar y escolar en el nivel medio. el fuerte, méxico: ra ximhai.
dc.relation.referencesMattioli, L. (2021). Objectives of sustainable development within the framework of the local- neighborhood scale. Case of the “Virgen de Lourdes” neighborhood in San Juan- Argentina. Urbe, Rev. Bras. management
dc.relation.referencesMcMillan, J. & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Una introducción conceptual. 5° ed. Madrid: Pearson educación.
dc.relation.referencesMinisterio de Educación Nacional. (2006). Foreign Language Proficiency Standards: English.
dc.relation.referencesNazly Esther Alvear Perea, N. C. (2014). Conflictos Familiares Y Su Influencia En El Proceso De Aprendizaje De Niños Y Niñas De Preescolar Del Institutomiguel De Cervantes De La Ciudad De Cartagena Del Año 2014. Cartagena.
dc.relation.referencesReimers, F. (2000). Education, inequality and policy options in Latin America in the 21st century:. Mexico. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/270/27030202.pdf
dc.relation.referencesRizo, F. M. (2012). Inequalities in basic education. SCIELO. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982012000500004
dc.relation.referencesTezanos, J. (2017). ODS. Madrid. Obtenido de https://repositorio.unican.es/xmlui/handle/10902/12963
dc.relation.referencesUnited Nations Conference on Environment and Development. (1992). Agenda 21. Recovered fromhttps://www.un.org/sustainabledevelopment/en/development-agenda/
dc.rightsDerechos Reservados. Corporación Universitaria del Caribe – CECAR
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.sourcehttps://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4017
dc.subject.proposalEnglish learningeng
dc.subject.proposalTeaching processeng
dc.subject.proposalSdgeng
dc.subject.proposalGender qualityeng
dc.subject.proposalInnovative stategyeng
dc.titleGender equality to achieve the sustainable development goals through the implementation of an innovative strategyeng
dc.typeArtículo de revista
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.contentText
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication4c3f50f3-de54-44df-a642-9a06ac24a1c4
relation.isAuthorOfPublicationf31cb530-6138-4e09-a475-d9641a961652
relation.isAuthorOfPublication60bdd55b-91ad-4989-af08-54601c90a9b9
relation.isAuthorOfPublicationca2be319-10f4-4222-819b-76fd0a104af0
relation.isAuthorOfPublicationb33530f6-ca5d-4385-abb6-5a992f315aea
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery4c3f50f3-de54-44df-a642-9a06ac24a1c4

Archivos

Bloque original

Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
4017-Texto del artículo-15845-1-10-20221221.pdf
Tamaño:
300.13 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format

Bloque de licencias

Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
license.txt
Tamaño:
14.49 KB
Formato:
Item-specific license agreed upon to submission
Descripción: