Publicación: Gender equality to achieve the sustainable development goals through the implementation of an innovative strategy
| dc.contributor.author | García Guerra, Ana Cristina | |
| dc.contributor.author | Martinez Bula, Ligia Rosa | |
| dc.contributor.author | Restrepo Ruiz, Marisela | |
| dc.contributor.author | Anaya Herrera, Jhon edinson | |
| dc.contributor.author | Gándara Molina, Mario Alfonso | |
| dc.contributor.researchgroup | Investigadores de educación a distancia (IDEAD) | |
| dc.date.accessioned | 2025-09-04T15:06:09Z | |
| dc.date.issued | 2022 | |
| dc.description.abstract | The objective of this research was to encourage the management and knowledge of gender equality through the realitythatfamilyconflictsinvolveintheteachingprocessofstudents,inorder to transform and improve the English level of the boys and girls of Gimnasio BilingueModerno; which are located throughout the Colombian territory and all efforts were focused on designing didactic and methodological strategies for the use of English as a foreign language, using the competencies for life and the Sustainable Development Goals SDG, which recognize the social, economic, political, and demographic needs as a reference for the educator, who acknowledges that persons involved in the educational process are more than the two main actors (students and teachers); taking into account parents, tutors and communities surrounding the institution. Thus, a qualitative approach was using in this study. Among the results,it was possible to observe anappropriation of the proposed topic and also a clear sign of acceptance of the topic of women shown as equal to men demonstrating the importance of gender based. | eng |
| dc.description.abstract | El objetivo de esta investigación fue incentivar el manejo y conocimiento de la igualdad de género a través de la realidad que involucran los conflictos familiares en el proceso de enseñanza de los estudiantes, con el fin de transformar y mejorar el nivel de inglés de los niños y niñas del Gimnasio Bilingüe Moderno; las cuales se encuentran ubicadas a lo largo del territorio colombiano y todos los esfuerzos se concentraron en diseñar estrategias didácticas y metodológicas para el uso del inglés como lengua extranjera, utilizando las competencias para la vida y los Objetivos de Desarrollo Sostenible ODS, que reconocen los derechos sociales, económicos, políticos y sociales. las necesidades demográficas como referencia para el educador, quien reconoce que las personas involucradas en el proceso educativo son más que los dos actores principales (estudiantes y docentes); teniendo en cuenta a los padres, tutores y comunidades aledañas a la institución. Por lo tanto, se utilizó un enfoque cualitativo en este estudio. Entre los resultados, se pudo observar una apropiación del tema propuesto y también una clara señal de aceptación del tema de la mujer mostrada como igual al hombre demostrando la importancia del género. | spa |
| dc.description.researcharea | Currículo, Interculturalidad y educación inicial. | |
| dc.description.researcharea | Educación Superior en el contexto internacional, | |
| dc.description.researcharea | Gerencia, gestión y educación ambiental | |
| dc.description.researcharea | Lingüística, literatura, inglés y desarrollo humano | |
| dc.description.researcharea | Procesos de enseñanza y aprendizaje en EAD y virtual | |
| dc.format.extent | 15 páginas | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.identifier.citation | García Guerra, A. C., Martínez Bula, L. R., Restrepo Ruíz, M., González , L. E., Herrera, J. A., & Gándara Molina, M. (2022). Gender equality to achieve the sustainable development goals through the implementation of an innovative strategy. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 8516-8530. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4017 | |
| dc.identifier.eissn | 2707-2215 | |
| dc.identifier.uri | https://repositorio.cecar.edu.co/handle/cecar/10861 | |
| dc.language.iso | eng | |
| dc.publisher.place | Colombia | |
| dc.relation.citationendpage | 8530 | |
| dc.relation.citationissue | 6 | |
| dc.relation.citationstartpage | 8516 | |
| dc.relation.citationvolume | Volumen 6 | |
| dc.relation.ispartofjournal | Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar | |
| dc.relation.references | Acevedo, Alejandro, Alba López, El proceso de la entrevista, México, Limusa, 4ª edición, 2009. | |
| dc.relation.references | Blanco, r. (2006). equity and social inclusion: one of the challenges of education. reice. revista iberoamericana sobre. obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/551/55140302.pdf | |
| dc.relation.references | Colín Gorráez, Miriam, Héctor Galindo Leal, César Saucedo Pérez, Introducción a la entrevista psicológica, México, Trillas, 1ª edición, 2009. | |
| dc.relation.references | Council of Europe. (2017). Companion Volume with New Descriptors, Provisional Edition. | |
| dc.relation.references | Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. | |
| dc.relation.references | Cosmo, J. (2018). The Sustainable Development Goals and the academy. University of Medical Sciences, Santiago de Cuba, Cuba.http://scielo.sld.cu/pdf/san/v22n8/1029-3019-san- 22-08-838.pdf | |
| dc.relation.references | Creswell, J. W. (1998). Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing among Five Traditions. Thousand Oaks, California: Sage. | |
| dc.relation.references | Davila, F. L. (2018). Educational policies in Colombia: In search of quality. Obtenido de https://ciencia.lasalle.edu.co/ap/vol1/iss71/9/ | |
| dc.relation.references | Delgado, M. (2017). Basic and secondary education in Colombia: challenges in equity and quality. Bogota. Obtenido de https://www.repository.fedesarrollo.org.co/handle/11445/190 | |
| dc.relation.references | Diaz, L. F. (2019). Educational quality: a look at the school and the teacher in Colombia. Bogota. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7390625 | |
| dc.relation.references | Elena Balongo González, R. M. (2016). Classroom climate in project-based work. Creating learning environments that include child diversity. cIudad de Mexico: a Educadora en la Fundación Proyecto Don Bosco, Italia. CE: bagoe24@hotmail.com. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982016000200146&script=sci_arttext | |
| dc.relation.references | Guzmán Cáceres, M., & Ortiz Flores, L. O. (2019). The modern Prometheus: The school principal as mediating leader for social justice and sustainable development. Obtenido de https://repositorio.uam.es/handle/10486/687632 | |
| dc.relation.references | linares-sevilla, v. m., & salazar - bahena, l. p. (2016). conflictos en los entornos familiar y escolar en el nivel medio. el fuerte, méxico: ra ximhai. | |
| dc.relation.references | Mattioli, L. (2021). Objectives of sustainable development within the framework of the local- neighborhood scale. Case of the “Virgen de Lourdes” neighborhood in San Juan- Argentina. Urbe, Rev. Bras. management | |
| dc.relation.references | McMillan, J. & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Una introducción conceptual. 5° ed. Madrid: Pearson educación. | |
| dc.relation.references | Ministerio de Educación Nacional. (2006). Foreign Language Proficiency Standards: English. | |
| dc.relation.references | Nazly Esther Alvear Perea, N. C. (2014). Conflictos Familiares Y Su Influencia En El Proceso De Aprendizaje De Niños Y Niñas De Preescolar Del Institutomiguel De Cervantes De La Ciudad De Cartagena Del Año 2014. Cartagena. | |
| dc.relation.references | Reimers, F. (2000). Education, inequality and policy options in Latin America in the 21st century:. Mexico. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/270/27030202.pdf | |
| dc.relation.references | Rizo, F. M. (2012). Inequalities in basic education. SCIELO. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982012000500004 | |
| dc.relation.references | Tezanos, J. (2017). ODS. Madrid. Obtenido de https://repositorio.unican.es/xmlui/handle/10902/12963 | |
| dc.relation.references | United Nations Conference on Environment and Development. (1992). Agenda 21. Recovered fromhttps://www.un.org/sustainabledevelopment/en/development-agenda/ | |
| dc.rights | Derechos Reservados. Corporación Universitaria del Caribe – CECAR | |
| dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
| dc.rights.coar | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
| dc.rights.license | Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) | |
| dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
| dc.source | https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4017 | |
| dc.subject.proposal | English learning | eng |
| dc.subject.proposal | Teaching process | eng |
| dc.subject.proposal | Sdg | eng |
| dc.subject.proposal | Gender quality | eng |
| dc.subject.proposal | Innovative stategy | eng |
| dc.title | Gender equality to achieve the sustainable development goals through the implementation of an innovative strategy | eng |
| dc.type | Artículo de revista | |
| dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
| dc.type.coarversion | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |
| dc.type.content | Text | |
| dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/article | |
| dc.type.redcol | http://purl.org/redcol/resource_type/ART | |
| dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
| dspace.entity.type | Publication | |
| relation.isAuthorOfPublication | 4c3f50f3-de54-44df-a642-9a06ac24a1c4 | |
| relation.isAuthorOfPublication | f31cb530-6138-4e09-a475-d9641a961652 | |
| relation.isAuthorOfPublication | 60bdd55b-91ad-4989-af08-54601c90a9b9 | |
| relation.isAuthorOfPublication | ca2be319-10f4-4222-819b-76fd0a104af0 | |
| relation.isAuthorOfPublication | b33530f6-ca5d-4385-abb6-5a992f315aea | |
| relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | 4c3f50f3-de54-44df-a642-9a06ac24a1c4 |
Archivos
Bloque original
1 - 1 de 1
Cargando...
- Nombre:
- 4017-Texto del artículo-15845-1-10-20221221.pdf
- Tamaño:
- 300.13 KB
- Formato:
- Adobe Portable Document Format
Bloque de licencias
1 - 1 de 1
Cargando...
- Nombre:
- license.txt
- Tamaño:
- 14.49 KB
- Formato:
- Item-specific license agreed upon to submission
- Descripción:



