Publicación: Homogenization and Diversities in Educational Exclusion: A Critical Analysis
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Resumen en inglés
The research "Homogenizations and Diversities in Educational Exclusion: A Critical Analysis" addresses the complex problem ofexclusion in the educational systems of the 21st century from an analytical perspective and qualitative methodology with a critical social approach. The choice is justified by the singular need to learn and understand the disparities present in education, particularly those derived from homogenizing practices. The methodological approach is based on semi-structured interviews and content analysis, allowing the exploration of the experiences of students and teachers in diverse environments. The representative sample of the 200 participants is grouped in groups, guaranteeing the diversity of perspectives, favoring the representativeness of the data and the reviews collected. The research reveals that homogenizing practices contribute significantly to the exclusion of diverse subjects. These practices, by standardizing teaching and disregarding individual differences, generate barriers to student learning. The lack of appropriate attention to diversity is identified as a key element in the marginalization of certain students, linking inequalities in the classroom. The critical analysis applied in this research seeks to extract the naturalized rules and experiences that favor educational exclusion. It is recognized that exclusion is not an isolated phenomenon, but is structured in unequal systems of thought.
Resumen en español
La investigación "Homogeneizaciones y Diversidades en la Exclusión Educativa: Un Análisis Crítico" aborda el complejo problema de la exclusión en los sistemas educativos del siglo XXI desde una perspectiva analítica y una metodología cualitativa con un enfoque social crítico. La elección se justifica por la singular necesidad de aprender y comprender las disparidades presentes en la educación, particularmente aquellas derivadas de prácticas homogeneizadoras. El enfoque metodológico se basa en entrevistas semiestructuradas y análisis de contenido, lo que permite la exploración de las experiencias de estudiantes y profesores en diversos entornos. La muestra representativa de los 200 participantes se agrupa en grupos, garantizando la diversidad de perspectivas, favoreciendo la representatividad de los datos y las revisiones recogidas. La investigación revela que las prácticas homogeneizadoras contribuyen significativamente a la exclusión de diversos sujetos. Estas prácticas, al estandarizar la enseñanza y no tener en cuenta las diferencias individuales, generan barreras al aprendizaje de los estudiantes. La falta de atención adecuada a la diversidad se identifica como un elemento clave en la marginación de ciertos estudiantes, vinculando las desigualdades en el aula. El análisis crítico aplicado en esta investigación busca extraer las reglas y experiencias naturalizadas que favorecen la exclusión educativa. Se reconoce que la exclusión no es un fenómeno aislado, sino que se estructura en sistemas desiguales de pensamiento.




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