Publicación: Internalized and externalized problems in preschoolers and emotional state of caregivers during the COVID-19 pandemic: A longitudinal study
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Introduction: The COVID-19 pandemic forced public health measures such as mandatory social isolation and the closure of universities and schools. These unprecedented measures, as seen in the case of Colombia, affected the emotional state and mental health of the population. Objective: To compare internalized and externalized problems in preschoolers and the emotional state of caregivers during the COVID-19 pandemic at three different times: before isolation (2019), during isolation (2020), and after it (2021). Method: The study was quantitative, correlational, and longitudinal. The sample consisted of 42 preschoolers and their caregivers. The instruments used were the Child Behavior Checklist (CBCL), the Beck Depression Inventory-II, and the Costello and Comrey Depression and Anxiety scale. Results: It was observed that anxiety symptoms in caregivers increased after quarantine, while depressive symptoms were higher before and during it. In children, anxiety problems increased during the quarantine and decreased afterward. On the other hand, aggressive behavior had significant differences across all three periods. Conclusions: The presence of internalized and externalized problems in early childhood has a direct influence on their development, as well as on the relationships they establish with their parents and peers. Therefore, the data reported here are useful for formulating strategies that can help reduce the development of these problems.
Resumen en español
Introducción: La pandemia de COVID-19 obligó a tomar medidas para proteger la salud pública, como el aislamiento social obligatorio y el cierre de universidades y escuelas, medidas sin precedentes como en el caso de Colombia que afectaron el estado emocional de la población y su salud mental. Objetivo: Comparar los problemas internalizados y externalizados en preescolares y el estado emocional de los cuidadores durante la pandemia de COVID-19, en tres momentos diferentes: antes del aislamiento (2019), durante el aislamiento (2020) y después de este (2021). Método: El estudio fue cuantitativo, de alcance correlacional y corte longitudinal. La muestra estuvo compuesta por 42 preescolares y sus cuidadores. Los instrumentos aplicados fueron el Child Behavior Checklist (CBCL), el Beck Depression Inventory-II y la escala de depresión y ansiedad de Costello y Comrey. Resultados: Se observó que los síntomas de ansiedad en los cuidadores aumentaron después de la cuarentena, mientras que los síntomas depresivos fueron mayores antes y durante la misma. En los niños, los problemas de ansiedad aumentaron en la cuarentena y disminuyeron después. Por otro lado, el comportamiento agresivo tuvo diferencias significativas en los tres momentos. Conclusiones: La presencia de problemas internalizados y externalizados en la primera infancia tiene una influencia directa en su desarrollo, así como en la relación que establecen con sus padres y pares. Por lo tanto, los datos aquí reportados son útiles para formular estrategias que permitan reducir el desarrollo de estos problemas.




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